Din ekonomi - ekonomihistorier plus aktivitetsprojekt
Denna del går ut på att tillsammans i klassen läsa tre olika historier med olika moraliska, ekonomiska dilemman. Till de tre historierna finns några frågor att prata kring innan du läser dem och även några frågeställningar att prata kring efter det att de hört historien.
Första historien
Den handlar om Samir och hans mamma som vinner på triss. I denna historia får barnen en förståelse om skillnaden mellan saker man behöver och saker man bara vill ha.
Aktivitet
Samtala tillsammans i klassen om vad eleverna har för saker hemma och vad mamma och pappa och barnen själva brukar handla. Skriv upp alla förslag på tavlan huller om buller. (till exempel: mjölk, tv-spel, säng, läsk… osv.) Ge barnen ett randat A4 och be dem göra två kolumner. Överst i ena kolumnen skriver de: ”Vill ha” Och på den andra ”Måste ha” Låt dem sedan själva eller två och två komma fram till, av alla förslag de har på tavlan, i vilken kolumn sakerna ska stå. Vad vill man ha, men kan klara sig utan, vad måste man ha för att överleva.
Samtala tillsammans vad ni kommit fram till. Kan ju tänkas att de och du har olika synsätt på vad som är nödvändigt!
Andra historien
Melinda stjäl sin storasysters legitimation för att komma in på ett disco som är från 15 år. Här får barnen lära sig med hjälp av dig och samtalsfrågorna kring historien om urkundsförfalskning och att det är förbjudet att stjäla någon annans identitet. Ni kan också läsa mer på Ung ekonomi.
Tredje historien
Calle vill ha en ny cykel men får inte någon. Han måste spara ihop till den själv. I den här historien försöker vi förklara värdet på pengar och hur man lägger upp en sparplan för att nå dit man vill.
Aktivitet
Lär barnen göra en budget och hur man skriver en kassabok för att få koll på sina utgifter. Prata med barnen och fråga om de vet vad spara är. Varför är det bra att spara? Har de någon gång sparat pengar till något? Hur kan man spara pengar? Gör en budget tillsammans.
Förklara ordet budget genom att på tavlan göra en fiktiv budget för en månad tillsammans för att få en förståelse för hur det hänger ihop. Att det måste finnas pengar för att göra av med pengar.
Den kan då innehålla Inkomster/Utgifter (förklara orden) och se om eleverna tillsammans med dig kan komma fram till vad saker och ting faktiskt kostar.
T ex hyra, mat, tidning, tv, aktiviteter på fritiden.
Inkomster |
Utgifter |
Kvar |
Lön (efter skatt) |
13 000 kr |
Hyra Mat Tidning Tv Fritid |
4 000 kr 2 000 kr 200 kr 500 kr 500 kr |
5 800 kr |
|
Eller gör en enklare variant på barnens veckopeng.
Inkomster |
Utgifter |
Kvar |
Veckopeng |
50 kr |
Serietidning Godis |
20 kr 15 kr |
15 kr |
|
Visa sambandet mellan inkomster och utgifter.
Kan man spara det som blir över?
Hur mycket blir det på ett år?
Vad kan man behöva spara till?
Se om de kan komma fram till skillnaden på saker man kanske måste göra, t ex lagning av hus eller bil, eller om de bara kommer fram till saker de vill köpa.
Det finns en utskriftsbar budgetblankett om ni vill ha den i pappersform.
Projekt hemma
Be barnen under en månad skriva ner hemma hur mycket pengar de gör av med och på vad och också hur mycket pengar de får in i form av veckopeng eller dylikt.