Vikingar
Lärarhandledning för skolår 4-6
Tidsåtgång
Om du väljer att arbeta med hela konceptet så är det ett minimum femton klocktimmar under en tvåveckorsperiod (både antalet timmar och perioden kan vara betydligt mera omfattande), innehållande de traditionella ämnena bild, geografi, hemkunskap, historia, religion, slöjd och svenska.
Upplägg
Fyra vikingabarn (Sigrid, Björn, Ylva och Ulf) har kommit bort i Europa. De måste få hjälp att hitta tillbaka till sin hemby, få kläder och utrustning samt ett skepp att ta sig hem på, hjälp med resvägar, etc. Återkomsten firas med ett gästabud.
Genomförande
Börja med att skapa intresse för vikingatiden på ett sätt som du känner Dig bekväm med. T ex kan du läsa eller återberätta någon av sagorna på Unga Faktas sajt.
Läs därefter ”Kort om vikingen”, som en orientering i ämnet och för att ge eleverna en helhetsbild. Sidorna finns i pdf-format klicka här, så att du kan ge samlad information i klassrummet även om ni inte har tillgång till många datorer.
Därefter föreslår du att ni ska söka fakta på internet. Vi har konstruerat en ”sökmotor” (typ Google) som du når genom att klicka på länken här under.
Där söker ni tillsammans på tex ordet viking. (Andra ord fungerar också bra.) När ni sedan klickar på SÖK kommer ni att nås av ett nödrop från barnen.
Brevinnehållet i löpande text:
Hjälp oss! Snälla!
Vi vet att vi inte skulle ha smugit ombord. Men det såg så spännande ut. Skeppet låg klart i vår vik. Alla talade om den långa färd som många av männen skulle göra. Det var Sigrid som fick idén. Hon brukar få tokiga idéer. Men det var hennes bror Björn som kom på att vi skulle simma ut till båten med stöd av en stor gren. Vi lyckades komma upp på båten. Den var fullastad. Massor av spännande saker fanns där.
Innan vi hann lämna båten kom vikingarna ombord. Vi blev rädda och gömde oss i en hög med skinn. De luktade förfärligt. Båten gungade lite grand. Det var svårt att hålla sig vaken. Vi somnade. Min syster Ylva vaknade först och lyckades se sig omkring utan att bli upptäckt. Hon väckte mig och berättade att vi var långt från land. Då vågade vi inget annat än att ligga kvar i vårt gömställe. Snart blev vi så törstiga och hungriga att vi var tvungna att komma fram och be om vatten och mat. Vikingarna blev nästan galna av ilska. De flesta ville nog gärna slänga oss i havet, men hövdingen bestämde att vi skulle säljas när de kom fram till sitt mål. Vi fick mat och vatten, men vi var fångar ombord på båten i flera veckor.
När männen till slut tog oss i land befann vi oss på en plats som var otroligt varm. Vi hade aldrig sett så många hus och människor på ett och samma ställe tidigare. Alla hade konstiga kläder och vi förstod inte vad någon sa. En rik man köpte oss alla fyra. Han är nog snäll, men han blir arg när vi inte förstår vad han vill. Vi har bott i hans hus i flera veckor nu och kan fortfarande inte förstå vad någon här säger. Värmen är också väldigt svår att vänja sig vid, även om vi har fått kläder som passar bättre här. Maten är god, men annorlunda. Vi längtar hem. Det är inte svårt att smita från huset, men vad gör vi sedan. Vi har inget som vi kan byta mot mat och kläder för resan. Vi har inget skepp att segla hem med. Vi vet inte ens var vi är och inte vägen hem. Bara ni kan rädda oss.
Så här gör ni:
Bygg modeller av några vikingabåtar. Då kan vi välja en typ av båt som passar för hemresan.
Rita en karta med vikingarnas färdvägar. Vi måste befinna oss längs någon av dessa vägar.
Bygg en modell av vår hemby. Den hjälper oss att hitta rätt när vi närmar oss hemmet.
Tillverka kläder och utrustning för resan. Vi vill vara varma och säkra. Och gärna vackra.
När ni är klara med detta meddelar ni oss. Varje sak ni har gjort för oss har också ett värde i bärnsten eller skinn. Detta kan vi handla med under vår hemresa. Då kan vi rymma från vår ägare och veta att vi kan ta oss hem tryggt och säkert.
Snälla ni – RÄDDA OSS! Ulf
|
Vår förhoppning är att klassen väljer att rädda barnen. Då blir det fortsatt grupparbete enligt följande: Grupperna väljer var sitt ämne. De läser in sig på sajten i respektive ämne och sätter igång med arbetet i klassrummet. Varje grupp presenterar sedan för klassen, med hjälp av sina konkreta skapelser, det de lärt sig i sin fördjupning.
- Barnen måste segla hem
Bygg vikingaskepp i papp. Gå in under ”Skeppen” och läs hur vikingaskeppen såg ut. Det finns under Historia-knappen.
- Var är barnen? Hur hittar de hem?
Göra stor karta på papper med hjälp av overhead i klassrummet. Gör med hjälp av linjer och andra markeringar på kartan viktiga vägar och platser som vikingarna kom i kontakt med. Man hittar material om det under ”Till Sjöss”, ”I Österled”, ”I Västerled” och ”Nya bosättningar” under Historia-knappen.
- Bygg barnens hemby med tillhörande vikingaborg
Bygg barnens hemby i papp. Läs "Hur man bodde", ”Samhället”, ”Att växa upp som viking”, ”Fester” och ”Ting och lagar” under Vardag-knappen. Bygg sedan vikingabyn.
- Förse barnen med lämplig utrustning för hemresan
Gå in på ”Kläder” för att se och läsa om hur vikingarna klädde sig. Det finns under Vardag-knappen. Gå även in under Strid-knappen och läs delarna ”Brynja”, ”Skölden” och ”Hjälmen” för att lära sig om vikingens utrustning .
Klassen meddelar Sigrid, Björn, Ylva och Ulf när arbetet är klart. I ett formulär klicka här bockas avklarade uppgifter av och skickas sedan iväg. Ett svar kommer automatiskt där barnen tackar klassen och föreslår ett gästabud när de kommer tillbaka.
Gästabudet - festen för att fira barnens hemkomst
Denna del av arbetet är helt inriktat på att redovisas under gästabudet. Här finns mycket utrymme för egna initiativ. Inlevelsen kan bli total. Se upp för bärsärkar och gå inte med på holmgång. Förbered gästabudsmaten i helklass. Alla vill säkert vara med.
- Vikingarecept
Läs under Vardag-knappen, sidan om ”Fester” för en allmän beskrivning om vad vikingen åt och hur det tillagades. Eftersom maten hade stor betydelse på ett gästabud har vi gjort några enkla recept klicka här på bröd och egenhändigt framställt smör för avsmakning på gästabudet i klassrummet.
Grupparbeten som redovisas på gästabudet:
- Gör en runsten för att beskriva barnens resa
Runstenen görs i papier maché eller papp. Läs ”Runor” under Vardag-knappen och skriv ut en runskriftsnyckel.
Bygg runstenen, här följer mall och instruktioner.
Bestäm och skriv med runskrift vad som ska stå på ”stenen”. Runstenen reses på gästabudet.
- Vikingaspel
Gå in under Vardag-knappen och läs på ”Lekar och jakt”. Gör sedan några egna lekar och spel till ert gästabud för att få igång festen!
- Barnens återkomst
En grupp på fyra elever spelar rollerna som de återvändande vikingabarnen. Ett kväde komponeras, där barnen, med hjälp av den tidigare gjorda kartan, beskriver sina upplevelser i främmande land och resan hem. Gå in under Vardag-knappen, sidan om ”Fester” och läs om hur viktigt berättandet, kvädet, var under festligheter på vikingatiden.
Extrauppgifter
Komponera eget kväde
Många elever vill säkert bidra med underhållning för att ytterligare höja den trevliga stämningen på gästabudet. Gå in under Vardag-knappen, sidan om ”Fester” och läs om hur viktigt berättandet, kvädet, var under festligheter på vikingatiden.
Ett förslag är att återberätta någon av berättelserna om gudarna. Läs om alla gudarna under Tro-knappen sidan som heter ”Asa-tro”. Under Sagor-knappen kan man läsa och välja en saga som man vill återberätta eller låta sig inspireras av. Det finns också utskriftsbara bilder till hjälp att hålla berättelsen på rätt spår.
Skriv en berättelse
Hitta på egna sagor med inspiration från vikingasajten. Gå in under Tro-knappen och läs sidan Asatro om gudarna eller inspireras av myterna från asatron under Sagor-knappen.
Ta reda på-frågor
Som extrauppgift och/eller när det finns plats vid någon dator har vi gjort ta reda på-frågor som anknyter till det eleverna lärt sig och läst om under arbetets gång på Unga Faktas sajt.
Det går alltså att besvara frågorna även utan dator, men efterfrågade fakta finns att hitta på sajten. En variant finns med hänvisning till var på sajten man kan hitta svaren. Till varje fråga finns en fördjupningsmöjlighet. Nyttjas efter förmåga och tidstillgång.
|