Klicka här för en talversion av Unga Faktas hemsida. Låt datorn läsa upp texter och innehåll för dig!

Till Unga Faktas startsida




















Panelen svarar

Här är de frågor som har besvarats inom ämnet segelsjöfart. Är du intresserad av något speciellt så kan du spara tid genom att söka efter det.

Sökord:
Kategori:

Här kan du ställa en egen fråga till Eric Wickenberg om segelsjöfart!


Kan du förklara för mig hur "Plimsollmärket" fungerar?

/ Gabriel Lindgren, 9 år från Örnsköldsvik

Hej Gabriel.

Du kommer med en mycket intressant fråga.
Ett Plimsollmärke är målat på sidan av fartyget och det visar hur mycket fartyget får lasta.

Historien bakom plimsollmärket är spännande och intressant. På den gamla tiden ville ägarna till fartygen tjäna så mycket pengar som möjligt och därför var det vanligt att man överlastade fartygen. Det hände till och med att redarna medvetet lastade fartygen så fulla att de skulle sjunka och att de därefter kunde få ut försäkringspengar. Ofta mycket mer än vad fartyget var värt.
En engelsk parlamentsledamot Samuel Plimsol f. 1824
( riksdagsman) kämpade för att få bort icke sjövärdiga och överlastade fartyg. Han skaffade sig många fiender på grund av detta. Det gick så långt att han kallade sina kollegor i underhuset för skurkar när de gick emot hans lagförslag. Till slut lyckades han och år 1875 fick han igenom lagen ”The Merchant Shipping Act.

Det var efter Samuel Plimsol som man senare kom att kalla ej sjövärdiga fartyg för "Plimsollare”

Lagen tvingade fram lastlinjer på alla handelsfartyg i England. Andra länder följde snart efter.

Plimsolmärket såg ut (ungefär) som ett stort E ( med 4 horisontella streck) och med ett bakvänt F direkt ovanpå. Vid varje horisontell linje stod bokstäverna: ( uppifrån räknat)

TF – tropiskt sötvatten
SF – sötvatten på sommaren
T - tropiskt saltvatten
S - sommar
W - vinter
WNA – vinter på Nordatlanten.

Det var till dessa linjer man fick lasta ner till beroende vart man skulle segla.

Det gjorde att myndigheter och försäkringsbolag lätt kunde se att fartyget var korrekt lastat.
Dessutom skall man tydligt kunna se vilken myndighet som har klassat ( godkänt) fartyget

Hälsningar
Eric


Jess, du vet vad jag talar om. Vi har en 33-fotare, -79 årsmodell.

/ Charlotta, 14 år från Finland

Hej Carlotta

Trevligt att jag träffade rätt angående er båttyp. Förmodligen känner du till historien om båten och dess konstruktörer. Det byggdes totalt 42 exemplar av Baltic 33 mellan 1975-1980
.
Konstruktörerna var två Kanadensare George Cuthbertson och George Cassion som 1961 bildade en båt design grupp C&C som snabbt blev kända och berömda för sina snabba och vackra båtar och som vann de flesta av sin tids stora kappseglingar i Amerika och Kanada.

Var rädd om er Baltic 33 som i mina ögon är en klassiker som står som en av flera symboler för det bästa båtbyggandet på 70-talet.

Hälsningar
Eric


Tack för hjälpen. Det är en viktig hobby för mig. Kanske du kan besvara en fråga till? :)

Vad tycker du om segelbåtsmärket Baltic? Vi har en sådan, och det finns bara 10 likadana såna i Finland. Vad tycker du? Kanske du inte äns vet märket, men..

/ Charlotta, 14 år från Finland

Hej igen Charlotta.

Du frågar om segelbåten Baltic ( det finns en hel familj av Balticbåtar från stora till jättestora)

Om det är samma båt som vi tänker på är ni bara att gratulera. Baltic Yacht är ett av Finlands finaste båtvarv och tävlar med Nautor om att vara bäst. Baltic är känd för att bygga mycket stora, fina , dyra och lätta båtar i förhållande till storleken. De är också kända för att låta kunden bestämma så mycket som det är möjligt. Därför bygger de oftast bara små serier. Det händer att de bara bygger ett enda exemplar sk.oneoff.

Baltic yachts hemsida på svenska är: www.balticyachts.se
Den finns i ett annat utförande på engelska på: www.balticyachts.fi/

Om du inte tycker att min beskrivning stämmer in på den båt ni har får du ställa en ny fråga och beskriva er båt lite närmare. Ex. storlek, ev. nummer, konstruktör m.m.

Hälsningar
Eric


HEjj :)

Jag seglar optimistjolle varje torsdag på sommaren, men jag undrar vad en egen jolle skulle kosta? En billig? Tack om du svarar.. :)


mvh charlotta

/ Charlotta, 14 år från Finland

Hej Charlotta

Gammal segelsjöfart är egentligen mitt ämne, men jag råkar samtidigt vara mycket intresserad av ”modern” segling så därför kan jag nog svara på din fråga.
Nu är det som talesättet säger: Man får vad man betalar för.

Om du vill ha en äldre Optimist som du kan träna vidare med och tycker att det är OK med äldre och lite sliten utrustning ( som du efterhand kan förbättra) så kostar en sådan båt mellan 1500 – 3000 kronor. ( Har försökt att översätta detta till Euro och före den senaste valutakrisen blir det ca. 157 – 315 euro)

Om du vill tävla med lite framgång i hemmaklubben och kanske i lite större tävlingar rusar priset iväg. Då hamnar man på 10000 –18000 kr ( 1052 – 1894 euro)

Om du vill tävla på hög nivå åker priset upp ytterligare ett steg. En Optimist som nyligen vann en delsegling i VM säljs just nu i Sverige för 25000 kr. ( 2631 euro)

I Sverige finns det en annonssida på internet som heter Blocket där man kan köpa/sälja begagnade saker. Det finns säkert en motsvarighet till Blocket i Finland.

Om du inte har för bråttom utan tålmodigt söker dag efter dag så kanske du till slut hittar den båt du vill ha och har råd med.

Hälsningar
Eric


Hejsan! (igen)
Tack så mycket för tipsen på sidor!
Men några saker står inte... och självklart (min vanliga tur) så står inte just de tre ord jag ofta hackar upp mig på.
Det första är liksom den här "luckan" som man klättrar upp ur för att komma upp på däck. Förstår du vad jag menar? Jag har letat och letat och det har slutat med att jag bara kallar den "luckan" ev. "skeppsluckan".
Det andra ordet är ordet för dörren in till en hytt, t.ex kaptenshytten. Den dörren kallas inget speciellt, eller?
Och slutligen, själva "golvet" på fartyget (däcket), finns det en synonym till det ordet?

Tack på förhand! (också igen)

/ Elin, 13 år från Kristianstad

Hej igen Elin!

Trevligt att du hade lite nytta av mitt svar. Jag tycker att du med gott samvete kan kalla "luckan" för Lucka. Om du vill precisera dig så kan du kalla den för för- respektive akterlucka. Jag tycker också att du kan kalla dörren "hyttdörr". Jag tycker inte heller att du behöver söka efter synonymer till däck. I den mån du behöver precisera var någon/något är/sker så kan du kalla det för akterdäck, mellandäck eller fördäck.

Det finns en riktig guldgruva för dig om du vill vara riktigt exakt och pedantisk, det är en tjock bok med massor med bilder och förklarande text. Den heter Nautiskt bildlexikon. Den finns nog inte längre att köpa, men jag har kollat att biblioteket i Kristianstad har ett ex. i sitt referensbibliotek = d.v.s. man får inte låna hem boken utan man måste läsa den på biblioteket. Men om du lägger upp ditt charmigaste leende till personalen så tror jag att du kan få kopiera några sidor. ( det brukar kosta 1-2 kr/sida) Det är nog bland sidorna 28 - 41 du hittar det som är av störst intresse för dig. Där kan du även hitta ytterligare namn på detaljer som du kan "krydda" din berättelse med.

Fortsatt lycka till med ditt skrivande

Hälsningar
Eric


Hej!
Svarar du på frågor om skepp också? Vad innebär segelsjöfart, egentligen?

Jag skriver en bok just nu och delvis befinner sig huvudpersonerna på ett skepp (gamalt sjörövarskepp). Men mitt problem är att jag inte vågar använda fraser och namn på "saker" på skeppet. Jag är inte riktigt säger på vad som heter vad... och så vill jag ju absolut inte skämma ut mig med att kalla kaptenshytten för roder (nja, såå dålig är jag inte).
Jag undrar vart man kan hitta bilder och information om sådana skepp.

Tack på förhand!

/ Elin, 13 år från Kristianstad

Hej Elin!

Det är trevligt att frågan kommer från en flicka. Med segelsjöfart brukar man syfta på fartyg som i huvudsak framfördes med hjälp av segel och som användes för att frakta varor över haven.

Det användes ett stort antal sjötermer ombord och det är klokt av dig att försöka att använda rätt termer vid rätt tillfälle. Det kan bli ganska komiskt annars.

Det fanns en engelsk författare C.S Forester som skrev 11 böcker om en ung sjöofficer som hette Horatio Hornblower. Böckerna utspelas under Napoleonkrigen. Där kan du säkert få en hel del inspiration i ditt eget skrivande. I böckerna används termerna i stort sett helt korrekt. Dessutom är böckerna spännande att läsa. De finns att låna på biblioteket.

Vill du ha mer exakt information om sjötermer så finns det två bra sidor på internet som båda innehåller sjötermernas ABC.
Sidorna är:
http://passagen.se/familjen-friberg/termer.htm
samt:
http://www.gavlesjoscouter.se/nordan/sjotermer/index.htm

Vill du se hur de olika fartygstyperna såg ut kan du låna Björn Landströms bok "Skeppet" på biblioteket. Den innehåller otroligt många fina teckningar. Där kan du säkert också hämta inspiration till ditt skrivande.

Lycka till med din bok.
Hälsningar
Eric


hej jag undrar hur man svänger en segelbåt?

/ simon johansen, 9 år från uddevalla

Hej Simon

Att man kan styra ett segelfartyg beror på att man har ett roder längst bak på fartyget och styr med det ungefär som du styr din cykel med styret. När man seglar måste man ta hänsyn till vind och vågor. Man kan inte segla rakt mot vinden utan man måste kryssa sig fram( i ca. 40 grader) mot vinden. Varje gång man stagvänder = vänder båten för att sicksacka sig till målet måste man ändra seglen så att de på bästa sätt fångar vinden. Det var ett tungt och mödosamt arbete för sjömännen.

Hälsningar Eric


Hej jag undrar om du har lite fakta om titanic jag är väldit intreserad om det hälsningar nicole

/ nicole, 9 år från jönköping

Hej Nicole

Ångfartyg är egentligen inte mitt ämne men jag tror ändå att jag kan ge dig lite information och tips om var du kan söka mer fakta.
Titanic var på sin tid det största, lyxigaste och mest omskrivna fartyget när det gav sig iväg på sin första resa över atlanten år 1912. Man skröt om att Titanic skulle vara osänkbart. Många av den tidens kändisar var ombord. En förstaklassbiljett kostade en förmögenhet. Det fanns 128 svenskar ombord.
Att fartyget sjönk berodde på en mängd misstag. Man struntade i varningar om isberg och höll för hög fart när man krockade med ett isberg som rev upp 90 meter av fartyget. Man hade egentligen tillräckligt med livbåtar men passagerarna tog inte olyckan först på allvar och besättningen fyllde inte upp livbåtarna tillräckligt så att när fartyget började att sjunka fanns det fortfarande ca. 1000 människor ombord.
Du kan hitta mer information om Titanic på: www.titanicnorden.com och om du vill veta mer om svenskarna som fanns ombord kan du söka på: www.geocities.com/sunset/mezzanine/5714

Hälsningar Eric

Föregående sida1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Vidare till fler svar
















Det är vi som satsar på Unga Fakta! Copyright © 2000-2017 Unga Fakta AB