Stjärnor och planeter
Skolår F-3
Skolår 4-6
Skolår 7-9
PDF:er
Till faktaämnet

Stjärnor och planeter

Lärarhandledning för skolår 7-9

Tidsåtgång
Minimum fem klocktimmar (både antalet timmar och perioden kan vara betydligt mera omfattande), innehållande de traditionella ämnena bild, geografi, historia, religion, matte, fysik och svenska.

Upplägg
Vi har valt en lite annorlunda approach i ämnet och konstruerat en fiktiv pojke som heter Alberto som levde i Italien för 400 – 500 år sedan. Då hade man en helt annan världsbild och förhållande till rymden. Elevernas uppgift blir att lyssna på Albertos påståenden och ta reda på vad som är fel och överbevisa honom med nutidens kunskap. Eleven eller gruppen redovisar traditionellt vad de har kommit fram till. Alla fakta för att kunna förklara hans felaktigheter finns på Unga Faktas sajt.

Genomförande

  • Träffa Albert
    Börja med att läsa om Alberto tillsammans i helklass eller i grupper och ta reda på vad ni ska lösa.

    Använd datorn i klassrummet eller ännu bättre, koppla datorn till en bildkanon för större bild.

    Alberts text löpande:

Jag heter Alberto och jag vill bli vetenskapsman när jag blir äldre.

Jag vill lära mig allt om vår jord och rymden. Det finns många naturvetare och vetenskapsmän runt omkring i Europa och jag tycker det är jättespännande att läsa de senaste rönen inom rymdforskningen.

Jag bor i en vacker liten by på en sluttning i Italien. Det är i mitten på 1600-talet och jag arbetar som trädgårdshjälp åt vår präst och kyrkan här i byn.

Prästen säger att det är dumheter att hålla på att drömma på det viset som jag gör och att kyrkan med dess tro redan vet allt som vi behöver veta om jorden och planeterna och rymden.

Jag försöker lyssna men är ändå nyfiken på vad andra tycker och tänker.

Prästen har förklarat för mig att Jorden är platt. Sätter man sig i en båt och seglar iväg så ramlar man till slut över kanten. Det är ju i och för sig inget konstigt med detta. Att den är platt ser jag ju när jag tittar. Men det finns vetenskapsmän och forskare som säger annorlunda. Att Jorden är rund. Men det kan väl inte stämma?

Och om det nu skulle vara så att Jorden är rund, då skulle ju alla de som bor på undre halvan av klotet ramla av, eller hur?

Prästen påstår också att Jorden är världsalltets mitt och centrum för hela universum. Är det så att solen och alla stjärnor och planeter snurrar runt Jorden?

Alla vet ju att ett tungt föremål faller snabbare än ett lätt. Men häromdagen hände något konstigt. En vetenskapsman gjorde ett experiment med två olika tunga metallklot som han släppte samtidigt från det lutande tornet i Pisa. De slog i marken exakt samtidigt och vi som tittade på blev alla förundrade. Hur kunde det komma sig att föremålen slog i marken samtidigt?

Jag har fått berättat för mig att solen en dag plötsligt försvann. Den kom tillbaka efter några minuter men vad var det som egentligen hände? Jag såg det inte själv men de som råkade ut för det trodde ju att livet var slut och att solen slocknade för alltid. Läskigt!

Jag är verkligen nyfiken och vill lära mig mera om hur allt hänger ihop och vad som är sant och falskt. De frågor jag har uppmärksammat är något jag skulle behöva hjälp att få förklarat för mig. Kan ni hjälpa mig?

    Samtidigt kan ni om ni har en bildkanon läsa ”Vad är det vi ser” tillsammans i klassen för att få en orientering i ämnet.

    Dela sedan in klassen i 5 grupper som tilldelas var sin av Albertos frågeställningar som de ska läsa in sig på och därmed överbevisa med nya rön och gärna ett experiment som bevisar att de har rätt. Allt du behöver i textväg finns på ”Stjärnor och planeter-sajten”.

    Låt sedan eleverna redovisa sina teorier för varandra.

    Grupp 1
    - Jorden är platt!
    - Nej, jag kan bevisa att du har fel...

    Grupp 2
    - Att man ramlar av på undersidan om jorden är rund.
    - Nej, jag kan bevisa att du har fel...

    Grupp 3
    - Jorden är centrum. Allt snurrar kring oss!
    - Nej, jag kan bevisa att du har fel... (svår)

    Grupp 4
    - När man släpper ett föremål på jorden så faller det tyngsta snabbast.
    - Nej, jag kan bevisa att du har fel... (svår)

    Grupp 5
    - Det blev mörkt. Solen försvann.
    - Nej, jag kan bevisa att du har fel...

  • Tips
    Det finns även mycket och bra handledningsmaterial på webben i ämnet kring rymden, stjärnor och planeter och rymdfärder för de här skolåren.
    Vi kan rekommendera ESA:s eller NASA:s hemsidor med mycket användbart material.

Copyright © 2000-2022 Unga Fakta AB

Våra ämnen  |  Om Kunskapsbanken  |  Kontakta oss  |  Startsidan  |  Till Unga Fakta