Axelskydd
Du kan använda latex till mer än boffervapen och masker. Genom att skulptera prylar i lera och sedan gjuta gipsformar omkring dem kan du producera kopior av din lerskulptur i latex. På det här sättet kan du göra rustningsdelar, hjälmar, skyddsplattor och till och med spännen.
Det här behöver du: - Gips - Formlatex - Plastilinalera - Vaselin - Färgpigment (som brytningsfärg) - Metallfärg - Skulpteringsverktyg - Lite talk
(Se längre ner i beskrivningen för detaljer)
Hur du bäst arbetar med de olika materialen kan du lära mer om här.
Som demonstration ska vi göra ett par axelskydd till en orch. Rita först upp ungefär hur du har tänkt dig att den färdiga prylen ska se ut.
En klump plastillina-lera dunkas fast på ett hårt, tåligt underlag. Vi använde en plastbit.
Tryck fast mindre lerbitar på klumpen tills den börjar få ungefär den form du tänkt dig. Släta ut ytan med fingrarna.
Det här kan ta lite tid, men det finns inget sätt som är bättre.
| |
För att göra ytan riktigt slät använder du en bit böjlig metall, ett litet stycke plåt, eller en stekspade till exempel.
Man använder kanten på metallbiten, och drar över leran.
I vissa färgbutiker kan man köpa konstnärsmaterial för skulptörer. Här används en liten bit flygplansaluminium.
| |
Det är aldrig försent att ändra sig. Känner du att du behöver ta bort eller lägga till så gör det. Släta ut leran och se om det stämmer bättre med vad du hade tänkt dig.
| |
Det här pansaret ska vara rätt grovt gjort. Plåten ska se ut som om den hamrats till sin form. Därför tryckte vi in massor av små gropar i leran med änden på en spritpenna.
Vi har också byggt upp en kant som bildar gräns mot axelskyddets undersida. Som du ser ligger kanten några centimeter över underlaget. Det är en bra idé att göra på det viset, eftersom kanten på en gipsform alltid blir lite ömtålig, och kan lossna i flisor. Om skulpturen går ända ner till denna kant, kan förstås delar av den också försvinna. "Foten" som skulpturen står på behöver inte vara särskilt hög, det brukar räcka om den är 3-4 cm hög.
| |
Dags att gjuta av mästerverket.
Rulla ut breda korvar av lera och platta sedan till dessa. Tryck fast dessa lerskivor i underlaget runt skulpturen, så du får en mur som går hela vägen runt. Gör muren minst lika hög som din skulptur.
| |
Så här ser det ut från baksidan.
Kolla så att muren inte har några läckor.
| |
Nu kan du hälla gips över skulpturen utan att gipsen rinner ut överallt.
För att få en riktigt stark gipsform ska du göra så här: Gör bara en liten blandning gips och pensla på skulpturen med en billig moddlare (pensel). Bygg upp ett tunt, jämnt lager. När detta lager härdat doppar du remsor av juteväv i gips och lägger i lager över skulpturen. Släta ut med händerna.
| |
När gipset härdat och blivit hårt, men fortfarande är lite ljummet, kan du plocka bort lermuren och försiktigt börja lyfta på formen.
| |
Plocka ut lera som sitter kvar i formen genom att pilla med fingrarna och något spetsigt med lite trubbigt föremål, som en penna eller ett penselskaft. Du kan finputsa formen från lera med en gammal tandborste.
| |
Vänta ett dygn med att gjuta i formen. Gipset innehåller fortfarande vatten som måste avdunsta.
När gipset är torrt häller du i en rejäl slatt latex.
| |
Luta formen hit och dit så att latexet rinner runt i alla vinklar och vrår. Upprepa det här två-tre gånger.
| |
När detta första latexlager har stelnat förstärker du det genom att doppa bomull eller tygremsor i latex och trycka fast dem. Stämpla över ytan med en bit svamp eller skumgummi så att den pressas ihop. Du kan påskynda torkningsprocessen med en hårtork eller (försiktigt) en värmepistol.
| |
Låt latexet ligga kvar i formen till nästa dag. När det har härdat igenom helt brukar det lossna ganska lätt. Det kan vara en god idé att pudra latexet med talk innan du plockar loss avgjutningen, eftersom blank latex kan häfta fast i sig själv. Den sida som legat mot gipset behöver inte pudras.
| |
Det var axelskyddet så långt. Klipp bort strängar och droppar av latex som kan hänga ut från avgjutningen.
| |
Vi satte spikar på våra axelskydd. De är gjorda på samma sätt -först i lera, sedan gjutna i latex från gipsformarna. Vi provade att hälla någon droppe brytningsvätska i latexet. Därför blev spikarna mörka redan från början.
| |
Spikarna limmas fast vid axelskyddet genom att doppa ena änden i latex och trycka dem mot skyddet. Efter några minuter har de börjat fastna tillräckligt bra så att man kan släppa taget.
| |
Våra axelskydd ska vara metallfärgade, men vi börjar med att måla dem svarta. Blanda 2 delar latex med 1 del svart akrylfärg. Rör om så att all latex blir jämnt färgad.
Måla genom att doppa en svamp eller en bit skumgummi i blandningen, och dutta över hela ytan.
Du kan också redan från början tillsätta 2-3 droppar svart brytningsvätska i latexet.
| |
Torkningen av färgen har påskyndats med en hårtork. Dags att tillföra lite metall-lyster.
| |
Metallfärgen torrmålas på. Det betyder att man tar mycket lite färg på en svamp eller pensel och sveper lätt över ytan på ett föremål. Färgen fastnar bara på utstående delar -gropar och sprickor förblir mörka. Det här ger ett djup och illusionen av gammal, svärtad, smidd metall.
| |
Sisådär. Skydden är färdiga att bäras. Man kan limma remmar på skyddens insida, så att de kan spännas fast på axlarna, eller kan man använda kardborr, eller limma direkt på en dräkt.
| |
|