|
Hittils har vi bara talat om den ena metoden av två att döda en
drake- genom att möta monstret i närkamp. Den andra metoden, att
döda genom list, tycks ha varit vanligare om man tittar på folksagorna.
Den bibliska historien om Daniel i lejongropen handlar om hur en ung profet
straffas för att ha dyrkat hebréernas gud (alltså Bibelns
gud) i staden Babylon. Men en gammal grekisk översättning av en
äldre version av historien berättar om hur Daniel dräpte draken
Bel som dyrkades i Babylon. Den persiske kungen Cyrus höll monstret på
avstånd genom att mata det med människor. Daniel föreslog
att de skulle göra sig av med odjuret och dyrka hans gud istället.
Han bakade kakor av tjära, fett och hår, och när den eldsprutande
draken slök bakverken exploderade den. Nu hände det märkliga
att folket blev vreda på Daniel, som tagit livet av deras "gud".
För att lugna dem lät kungen döma Daniel till döden och
kastade honom i en lejongrop. Men Gud hjälpte Daniel och stillade lejonen
så att de inte rörde honom. Kungen blev därmed så imponerad
att han kastade drakens överstepräster åt lejonen och reste
istället ett tempel åt Daniels gud.
|
Den heliga Marta |
Den här historien dyker sedan upp i olika former över Europa. En
sägen från Skottland berättar om hur Lintondraken terroriserade
byn Roxburgh på 1100-talet. Riddaren Sommerville av Lariston dödade
monstret genom att sätta en bit torv indränkt i brinnande beck på
sin lans och sedan stöta den rakt ner i halsen på draken. Monstrets
inälvor tog fyr och sprängde odjuret i luften.
Den heliga Marta ska under medeltiden ha besegrat en drake som hemsökte
landsbygden utanför Tarascon i sydöstra Frankrike. Genom att stänka
vigvatten på den och läsa böner blev monstret därmed
paralyserat av gudskraften och kunde sedan släpas de närmsta två
milen till staden Arles, där den dödades. I Sverige berättar
folksägnerna oftare om att drakar besegras med böner än med
svärd.