Sjöfart
Redan för flera tusen år sedan började människan använda havet som färdväg. Man tog den rakare havsvägen mellan olika länder istället för att resa på land. Ofta var det mer praktiskt. När länder skulle handla med varandra kunde man frakta större laster på havet. Det var förstås också ett risktagande. Man kunde råka ut för stormar, gå på grund eller bli anfallen av pirater.
Sjöröveriet har en mycket gammal historia. De flesta av oss tänker nog på pirater som sabelviftande sjömän som far runt på stora segelfartyg med kanoner. Men redan under romarriket 500 år efter Kristus hade man stora problem med sjörövare. Under 1500-talet var sjöröveriet så vanligt att vissa kungar och drottningar anställde pirater för att stjäla åt dem från andra länder.
Tro det eller ej, men det finns fortfarande pirater. Det är särskilt i Stilla havet och Indiska Oceanen man hittar dem. Nu för tiden använder de snabba motorbåtar och kulsprutor.
I dag är världshaven fulla av transportskepp. De är ofta så kallade "tankers", som är flera hundra meter långa skepp i stål. De har enorma lastutrymmen som kan skeppa flera ton åt gången. På så sätt forslas allt från maskiner till olja omkring på haven och företagen som äger dessa fartyg, rederierna, tjänar stora pengar på sina tjänster. Tyvärr utgör dessa jättetransporter en stor fara för livet i haven.
Om en jättetanker går på grund och skrovet brister läcker olja från motorn ut. Det behövs inte mycket för att ställa till med en naturkatastrof. Förutom många giftiga kemikalier i oljan kvävs vattnet av den tjocka sörjan. Fåglar som fått olja på sig blir av med fjädrarnas skyddande fetthölje och fryser snabbt ihjäl. En av de hittils värsta oljekatastrofen ägde rum 1989 då jättetankern "Exxon Valdes" gick på grund utanför Alaska.
Människan har också krigat på haven i tusen år. Förutom att mötas med sina arméer på land har många nationer valt att drabba samman med flottor av krigsfartyg. De senaste stora sjöslagen ägde rum under andra världskriget (1939-1945). Människans krig sätter spår i havet. Många bottnar är fulla med skeppsvrak och rester av laster. Efter andra världskriget sjönk också vapen med sprängmedel som torpeder och minor. Många av dem kan fortfarande explodera och måste tas omhand mycket försiktigt när de hittas.