Klicka här för en talversion av Unga Faktas hemsida. Låt datorn läsa upp texter och innehåll för dig!

Till Unga Faktas startsida







Dinosaurier
Däggdjuren
Grekisk Mytologi
Pirater
Riddare
Stjärnor och planeter
Ung Ekonomi
Vikingar
Vulkaner
Världshaven













Urtidens däggdjur (LättLäst)

När dinosaurierna hade dött ut ändrades jorden på flera sätt. Klimatet blev annorlunda.
På många platser blev det kallare.
Många nya växter dök upp.
Viktigast var gräset, som var rikt på näring.
Gräset växte snabbt tillbaka när det blivit avätet.

Det kom alltså ett nytt släkte och tog över jordklotet.
Däggdjuren. Där dinosaurierna tidigare gått genom skogar och över savanner betade nu hjortar och elefanter.

Men däggdjuren hade egentligen utvecklats mycket tidigare.
De första pälsklädda djuren vandrade med dinosaurierna redan under tidsperioden jura.
Det var 190 miljoner år sedan.

Då var däggdjuren mycket små och liknade näbbmöss.
De la ägg, precis som reptilerna, och åt på insekter.

Att däggdjuren blivit så framgångsrika beror på flera saker.
Deras hud är oftast täckt med hår.
Det hjälper dem att ta sig fram även där det är kallt.

Däggdjuren är varmblodiga, vilket gör dem mer aktiva.
De har också en bättre hjärtmuskel som hjälper lungorna i deras arbete.
Viktigast av allt är att ungarna utvecklas inne i moderns kropp.
De är helt färdigutvecklade när de föds.
De flesta ungar från däggdjur kan klara sig själva redan efter 24 timmar.

Vill du läsa mer om de olika arterna? Klicka här!

Människa = Däggdjur
Även människan är ett däggdjur. Precis som hundar, hästar, möss, och så vidare, så diar våra barn från sin mammas bröst (ordet "dägg" betyder dia).

Man vet att människan har utvecklats ur samma djur som nutidens människoapor. Det betyder att vi är släkt med schimpansen, orangutangen och gorillan.



Det är svårt att säga när människan blev en "människa". Spåren av våra förfäder sträcker sig mycket långt tillbaka. Vid ett tillfälle i utvecklingen växte hjärnan. Det gjorde att människan skapade ett slags språk och började använda enkla verktyg. Detta brukar man kalla för första släktet av människan.

Forskning
De vetenskapsmän som forskar om utdöda djur kallas paleontologer. Genom att undersöka spår efter djuren, fossil, kan de förstå och förklara spännande fakta.
Den vanligaste typen av fossil är benrester av djur.
Hittar man delar av skelett kan man få fram en bild av
djuret som stämmer ganska bra.

Människofossil är mycket speciella.

Det kan handla om en mycket gammal grav, eller bilder som våra förfäder gjort på en grottvägg. De kan berätta om hur man levde.

Vill du läsa mer om däggdjurens historia? Klicka här!
















Det är vi som satsar på Unga Fakta! Copyright © 2000-2023 Unga Fakta AB