Bemannade rymdskepp
Det är USA och Sovjetunionen (nuvarande Ryssland) som
började utforska rymden med bemannade rymdskepp. I Ryssland
kallades rymdfararna för kosmonauter, i USA för astronauter.
|
|
|
Rysk kosmonaut |
|
Amerikansk astronaut |
Det visade sig vara både otroligt
dyrt och farligt att ge sig ut i rymden. Många av de raketer
som användes för att skicka ut rymdresenärerna
exploderade och flera andra olyckor som bränder, kraschlandningar
och kortslutningar inträffade. Flera astronauter och kosmonauter
fick sätta livet till under utvecklingen av de första
rymdfarkosterna.
Den första människan i rymden
Den 12 april 1961 tog människan äntligen klivet ut
i rymden. Det var den ryske flygmajoren Jurij Gagarin som fick
den äran. Det låg förstås åratal
med mödosamt arbete bakom.
Sovjetunionen och USA tävlade hela tiden om att erövra
rymden. Att skicka ut en människa utanför jordens
atmosfär (och plocka hem honom) stod förstås
högt upp på önskelistan.
Sovjetunionen
blev först färdiga med ett fungerande rymdskepp, rymdkapseln
Vostok.
Vostok var inte mycket större än en buss ställd
på ända och utrymmet i kapseln var mycket litet.
Principen för att få ut Gagarin i rymden var densamma
som med rymdsonderna, man satte kapseln längst upp på
en rejäl raket.
Om du håller muspekaren över kapseln här nedanför
ser du hur man satt i den!
Raketen
bestod av flera steg av motorer och bränslekammare.
Efterhand som raketen flög högre och högre upp
brändes bränslet upp och första kammaren längst
ner på raketen kastades, sedan nästa och nästa.
Till slut var Vostok uppe i rymden och raketen helt förbrukad.
Gagarin åkte ett varv runt jordklotet och höll hela
tiden radiokontakt med vetenskapsmän i Sovjet.
Ombord på Vostok fanns bromsraketer som stannade upp
kapseln i sitt lopp runt Jorden, och tvingade ner den i atmosfären.
Gagarin landade helskinnad något dygn senare och blev
hyllad som nationalhjälte i sitt hemland.
Amerika följer efter
Tre
veckor senare hade amerikanarna sin rymdkapsel klar.
Alan B. Shephard gjorde en kortare resa i kapseln Freedom 7.
Han var uppe och vände i rymden på en tur på
15 minuter. Den amerikanske rymdstyrelsen NASA låg bakom
all rymdforskning i USA och hade utvecklat samma teknik som
ryssarna för att få upp sina gubbar i rymden. USA:s
raketmodell kallades Mercury och var gjord av enorma torn av
metall.
Det var naturligtvis inte helt ofarligt att sätta en bemannad
kapsel högst upp på en jätteraket full med explosivt
bränsle. De första Mercury-uppskjutningarna gjordes
med schimpanser.
1962 gjorde astronauten John Glenn om Gagarins bedrift och
cirklade runt Jorden inte mindre än tre gånger i
kapseln Friendship 7. Det gick undan uppe i rymden. Resan tog
inte mer än fem timmar.
Rymdpromenader
Rymdkapplöpningen fortsatte mellan Sovjet och USA. Flera
nya kapslar utvecklades. Ryssarna byggde Voskhod 2 för
en mycket speciell uppgift, den första rymdpromenaden.
1965 klev kosmonauten Aleksej Leonov ut i rymden utanför
kapseln och guppade runt i tyngdlösheten i 12 minuter,
innan han återvände till sin hytt igen.
Under hela promenaden var han fastbunden med en
fem meter lång säkerhetslina. Om han inte haft den
skulle han ha svävat ut i rymden och försvunnit! Samma
år men något senare gjorde besättningen på
den amerikanska kapseln Gemini 4 också en rymdpromenad.
Att landa på månen
Alla dessa fantastiska bedrifter var ändå bara en
uppvärmning för det stora målet, att landa på
månen. Efter att ha halkat efter under hela rymdkapplöpningen
var det till slut amerikanerna som lyckades med detta.
Den serie tester som utvecklade rymdfarkosterna som tog människan
till månen kallades Apollo-programmet. Det var nära
att sluta i katastrof då en grupp astronauter omkom. En
brand bröt ut i kapseln innan den hunnit starta, och det
tog för lång tid att öppna kapselns lucka för
att hinna rädda deras liv.
NASA
beslöt ändå att fortsätta med Apollo-programmet.
Alla uppskjutningar skedde från Cape Kennedy i Florida.
Flera testflygningar ledde så småningom fram till
uppskjutningen av Apollo 11 som skulle föra de tre astronauterna
Niel Armstrong, Buzz Aldrin och Collins mot månen.
För att de skulle kunna återvända till Jorden
skedde landningen på följande sätt:
Collins stannade i en kapsel som cirklade runt månen
ute i rymden. Armstrong och Aldrin gav sig ner till månens
yta i en särskild landare som kopplades loss från
kapseln. Den 21 juli 1969 tog Apollo-landaren mark på
månytan, och Niel Armstrong blev den första människan
att sätta sin fot på en annan himlakropp än
Jorden.
Hela händelsen sändes ut i alla världens TV-apparater,
och man kunde höra Armstrongs nu historiska ord när
han klev av sista pinnen från landarens stege: Ett
litet steg för en människa, men ett jättekliv
för mänskligheten.
|
Människans första steg på månen.
Källa: NASA
|
Armstrong och Aldrin tog en mängd bilder och prover från
månen, innan de återvände till landaren. Kraftiga
startraketer på landarens undersida sköt upp dem
från månens yta, så att de kunde gå
samman med kapseln uppe i rymden. Det krävdes förstås
en fantastisk planering för att allt skulle klaffa.
Själva landningen på Jorden skedde genom att låta
kapseln falla ned i havet. När Apollo-kapseln trädde
in i atmosfären igen hade den en hastighet av 39 000 km/tim.
För att astronauterna inte skulle bli fullkomligt mosade
vid nedslaget vecklades stora fallskärmar ut för att
bromsa farten.
Aldrin fotograferad av Niel Armstrong under den första
månresan.
Källa: NASA
Apolloprogrammet fortsatte att sätta astronauter på
månen ända till 1972. Under de senare resorna hade
astronauterna flera nya hjälpmedel, framför allt en
liten månbil. Med den kunde de ta sig runt fortare än
till fots, och alltså se mer av månen.
Kan man bo i rymden?
Nästa stora experiment gick ut på att låta
människor vistas en längre period i rymden. Det här
ledde fram till att ryssarna utvecklade och skickade upp Saljut,
den första rymdstationen, 1971.
1973
skickade amerikanerna upp Skylab som du ser här till vänster.
Skylab cirklade runt vår planet till 1979, då den
övergavs och störtade till jorden.
Idén med rymdstationerna var att se hur människokroppen
påverkades under längre tider i rymden.
Man utförde också olika experiment genom att tillverka
material som metall och glas, för att se om det blev någon
skillnad jämfört med samma material på Jorden.
1986
skickade ryssarna upp rymdstationen Mir som användes både
länge och flitigt.
Här till höger ser du Mir.
Just nu växer en enorm rymdstation
upp, ISS, som är resultatet av ett samarbete mellan flera
nationer, Sverige bland annat.
Sveriges första astronaut
Christer Fuglesang är Sveriges förste astronaut. Den 10 december 2006 blev han den förste svensken i rymden då han med en grupp andra astronauter startade med rymdfärjan Discovery från Cape Canaveral i Florida. Färjan dockade med rymdstationen ISS, för att bland annat arbeta med påbyggnader på rymdstationen. Fuglesng gjorde tre rymdpromenader innan det blev dags för hemresa. 22 december landade Discovery igen i Florida.
Men Christer Fuglesangs väg mot rymden har varit lång. 1992 blev han uttagen av ESA (European Space Agency) till att tränas som en av Europas astronauter. 1993 blev han en av två europeeiska astronauter som blev tränade i Stjärnstaden utanför Moskva. 1996 fick han sitt första kosmonautuppdrag i rymdkapseln Sojuz, som han kopplade loss från ryska rymdstationen Mir och landade.
Fuglesang är också civilingenjör och docent i partikelfysik.
Rymdfärjan
Tidigare
kunde ju raketerna och kapslarna som skickade ut astronauter
och kosmonauter i rymden bara användas en gång.
Det gjorde förstås att det blev väldigt dyrt.
Lösningen var att konstruera ett rymdskepp som kunde landa
som ett flygplan och sedan skjutas upp igen på något
annat rymd-uppdrag.
Rymdfärjan fungerar på det här viset. Den behöver
fortfarande hjälp från ett par rejäla raketer
för att övervinna Jordens dragningskraft och komma
upp i rymden.
Väl
där uppe kan rymdfärjan gå i omloppsbana och
användas på samma sätt som rymdstationerna,
man utför alltså olika experiment i dem. Den kan
också användas till att placera ut rymdsonder och
satelliter. Lastrummet är stort nog att rymma en liten
buss. En mekanisk griparm kan lyfta saker ur lastrummet och
placera ut dem i rymden. Inuti själva färjan får
det plats åtta besättningsmän.
Den första rymdfärjan sköts upp 1981.
Det har funnits fyra olika rymdfärjor: Columbia, Challenger, Discovery och Atlantis.
1986 exploderade rymdfärjan Challenger när den höll på att lyfta. 2003 hände samma sak med rymdfärjan Columbia då den var på väg in i jordens atmosfär. I bägge olyckorna omkom alla sju i besättningen. Challenger exploderade på grund av ett fel på ena bränsletanken. I Columbias fall hade det blivit ett hål på vingen, där hetta under inträdet i atmosfären orsakade explosionen.
Annars har
rymdfärjorna visat sig vara en smart lösning på
ett dyrt och farligt problem.
|