Klicka här för en talversion av Unga Faktas hemsida. Låt datorn läsa upp texter och innehåll för dig!

Till Unga Faktas startsida







Dinosaurier
Däggdjuren
Grekisk Mytologi
Pirater
Riddare
Stjärnor och planeter
Ung Ekonomi
Vikingar
Vulkaner
Världshaven













Stjärnor och planeter (LättLäst)

Det finns en sol och 8 planeter i vårt solsystem. Planeterna snurrar runt solen i banor. Planeterna ligger i den här ordningen: Merkurius, Venus, Jorden, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus.



Tidigare fanns en planet till. Den hette Pluto. Nu kallas den dvärgplanet.

Det är solens dragningskraft som håller fast planeterna i deras banor. De fyra första planeterna har hårda ytor. De består mest av sten. Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus består av gas. De är mycket större än de andra planeterna. De kallas ofta för "gasjättar".

Solen är egentligen en stjärna. Stjärnorna är enorma brinnande gasklot. Det låter kanske konstigt. Vi ser ju bara solen på dagen. Men det är på dagen som vår sida av jorden, där vi bor, är vänd mot solen.

Den planet som ligger närmast solen heter Merkurius. Merkurius är en av de kallaste planeterna trots att den ligger närmast solen.

Planet nummer två från solen är Venus. Venus kallas ibland för aftonstjärnan. På kvällen ser den ut som en stjärna för att den lyser så starkt.

Den tredje planeten från solen är en planet som alla har varit på. Jorden. Ytan består mest av vatten. Jorden heter också Tellus.

Planet nummer fyra från solen är Mars. Mars är den planet man tror blir den första som får besök av astronauter från jorden.

Den femte planeten från solen är Jupiter. Jupiter är solsystemets största planet. Den är lika stor som om man skulle sätta ihop 1300 jordklot.

Nästa planet från solen är Saturnus. Saturnus är också en jätteplanet. Den är mest känd för att ha ringar runt sig.

Den näst sista planeten heter Uranus. Uranus har också ringar runt sig. Det som skiljer Uranus från Saturnus är att ringarna och planeten ligger på sidan. Det ser ut som om planeten är felvänd.

Den sista planeten är Neptunus. Det stormar mycket på Neptunus. Det har man sett när man tagit bilder på planeten.

Gravitation
En av de viktigaste naturkrafterna i universum är gravitationen. Det kallas även dragningskraft eller tyngdkraft. Det är den som gör att vi inte ramlar av jordens yta.
Allting dras mot jordens mitt; du själv, hus, bilar, träd och marken du står på.

Samma kraft håller kvar månarna runt planeterna. Kraften gör även att planeterna håller sina banor runt solen. Det är gravitationen som gör att planeterna blir runda.

Man vet inte riktigt hur gravitationen uppstår. Men olika föremål dras till varandra i rymden. Föremål klumpar ihop sig och blir planeter och månar. Ju större föremål desto större gravitation.

Eftersom månen är mindre än jorden är gravitationen mindre. Det är därför allting väger mindre på månen. Solens dragningskraft är så stor att den kan hålla åtta planeter på plats i sina banor.

Här kan du räkna ut hur mycket du väger på andra himlakroppar:
www.ungafakta.se/stjarnorplaneter/?sida=/stjarnorplaneter/himlakroppar/vikt.asp

Astronauter
Hur är livet som astronaut?
För att kunna bli astronaut måste man ha nästan perfekt hälsa. Det är vid uppskjutningen och återfärden som kroppen får störst påfrestning. Då är farten hög. Träningen på jorden gör man i stolar som slungas runt i våldsam fart.

Det är viktigt att astronauterna bygger upp sina muskler. De tränar hårt och lär sig vara noga med vad de äter. Det är för att vänja sig vi livet i rymden.

Hur funkar det i rymden?
Väl uppe i rymden är allting tyngdlöst. När Jordens dragningskraft inte längre påverkar ett föremål, svävar det bara omkring i luften, ungefär som i vatten. Detsamma gäller förstås också för astronauterna.

De enklaste vardagssysslor blir svåra i rymden. Alla vätskor flyter omkring som bubblor i luften. Man har dem i stängda behållare. De flesta astronauter väljer att dricka genom sugrör.

Hur gör man om man måste gå på toa? Man kissar genom en slang. För att bajsa får man trycka in rumpan i en hållare av gummi. Duschen är inne i ett plastfodral. Man sover stående mot väggen i sovsäckar.

Sveriges första astronaut
Christer Fuglesang är Sveriges förste astronaut. Den 10 december 2006 blev han den förste svensken i rymden. Rymdfärjan hette Discovery och lyfte från Cape Canaveral i Florida. Färjan dockade med rymdstationen ISS. Uppdraget var att bygga vidare på rymdstationen. Fuglesang gjorde tre rymdpromenader. 22 december landade Discovery igen i Florida.

Vill du läsa mer om rymden? Klicka här!
















Det är vi som satsar på Unga Fakta! Copyright © 2000-2017 Unga Fakta AB