|
 |
|
Ett enhörningsskelett byggt av ben från
utdöda däggdjur och presenterat år 1749 |
Enhörningen och naturvetarna
En av de första att beskriva enhörningen var greken Ktesias som
omkring 400 f Kr levde i landet Persien. Där skrev han ner flera historier
som berättade om konstiga åsneliknande djur i Indien. Enligt honom
var djurets kropp vit, medan huvudet var rött och ögonen mörkblå.
I dess panna satt en 15 cm långt horn, som var färgat vitt längst
ner, svart i mitten och klarrött vid spetsen. Ktesias berättar vidare
att denna monokeros (=enhörning på grekiska)
varken fruktade andra djur eller jägare och kunde bita, sparka eller
stånga ihjäl sin motståndare oavsett vem denne var. Monokeros
jagades för sitt horns skull som sades ha magiska och läkande egenskaper.
 |
Redan vid denna första beskrivning är legenden om enhörningen
nästan färdigsnickrad. Senare naturvetare lägger till extra
detaljer eller ändrar på dess utséende. Den berömde
grekiske naturvetaren Aristoteles (384-322 f Kr) berättar kort om Indiens
enhörning i ett av sina verk, och romaren Plinus den äldre (23-79
e Kr) skriver: I Indien jagar man ytterligare ett vilddjur; enhörningen,
som i kroppen liknar en häst och har hjorthuvud, elefantfötter och
svans som en galt. År 370 e Kr kom den grekiska naturhistoriska
skriften Physiologus som berättar: Enhörningen är ett
litet djur och han liknar en liten bock. Han är mycket mild och lugn,
men då han mitt på huvudet har ett kraftigt horn, som är
mycket långt och uppåtriktat, så kämpar han därmed
mot djuren och fruktar icke någonting.
 |
|
En vildman rider på en enhörning. Bilden
är hämtad från ett gammalt spelkort till spelet "Vogel-Unter" |
|
Man trodde alltså att enhörningen levde i varmare länder och
var en enstöring med rysligt humör och fruktansvärd styrka.
Enhörningens värsta fiende var lejonet, en annan mycket gammal symbol
för styrka och makt. Lejonet kunde omöjligen vinna över enhörningen
i en närkamp. Det sades däremot vara bättre på att hålla
huvudet kallt under striden och därmed kunna lura sin fiende in i nederlaget.
Lejonet sades ställa sig framför ett träd och reta enhörningen
att rusa mot det med sänkt horn. I sista sekund hoppade lejonet undan,
så att enhörningen istället körde hornet rakt genom trädets
stam och fastnade. Sedan kunde lejonet lätt döda sin motståndare.
En beskrivning av enhörningens styrka berättar att den lätt
kunde spetsa tre vuxna elefanter på sitt horn och bära iväg
med dem. Tyvärr kunde den aldrig skaka loss elefanterna efteråt
och dog sedan av stanken från de ruttnande kropparna. Enhörningen
sades vara så ilsken att den var ett hot mot sina egna honor. Men det
var ingen vrede som höll i sig. Vid andra tillfällen kunde den vandra
fridfullt bland andra djur utan att alls skada dem.
|
 |
|
Kinesisk enhörning |
Den kinesiska enhörningen, ky-lin eller ch´i-lin, skiljde sig rätt
mycket från den vi berättat om här. Den var ett hjortliknande
djur med fjälligt skinn, oxsvans och ett skinnklätt horn i pannan.
Ky-lin förde med sig lycka och stillhet överallt den drog fram.
Den sades vara gudinnan Kuan-yins heliga djur och symboliserade fruktbarhet.
Ky-lin förknippade särskilt med den lycka som många barn och
en stor familj skänker.