Ett enhörningsskelett byggt av ben från utdöda däggdjur och presenterat år 1749 |
En av de första att beskriva enhörningen var greken Ktesias som omkring 400 f Kr levde i landet Persien. Där skrev han ner flera historier som berättade om konstiga åsneliknande djur i Indien. Enligt honom var djurets kropp vit, medan huvudet var rött och ögonen mörkblå. I dess panna satt en 15 cm långt horn, som var färgat vitt längst ner, svart i mitten och klarrött vid spetsen. Ktesias berättar vidare att denna monokeros (=enhörning på grekiska) varken fruktade andra djur eller jägare och kunde bita, sparka eller stånga ihjäl sin motståndare oavsett vem denne var. Monokeros jagades för sitt horns skull som sades ha magiska och läkande egenskaper.
En vildman rider på en enhörning. Bilden är hämtad från ett gammalt spelkort till spelet "Vogel-Unter" |
En beskrivning av enhörningens styrka berättar att den lätt kunde spetsa tre vuxna elefanter på sitt horn och bära iväg med dem. Tyvärr kunde den aldrig skaka loss elefanterna efteråt och dog sedan av stanken från de ruttnande kropparna. Enhörningen sades vara så ilsken att den var ett hot mot sina egna honor. Men det var ingen vrede som höll i sig. Vid andra tillfällen kunde den vandra fridfullt bland andra djur utan att alls skada dem.
Kinesisk enhörning |
Den kinesiska enhörningen, ky-lin eller ch´i-lin, skiljde sig rätt mycket från den vi berättat om här. Den var ett hjortliknande djur med fjälligt skinn, oxsvans och ett skinnklätt horn i pannan. Ky-lin förde med sig lycka och stillhet överallt den drog fram. Den sades vara gudinnan Kuan-yins heliga djur och symboliserade fruktbarhet. Ky-lin förknippade särskilt med den lycka som många barn och en stor familj skänker.