Klicka här för en talversion av Unga Faktas hemsida. Låt datorn läsa upp texter och innehåll för dig!

Till Unga Faktas startsida




















Panelen svarar

Här är de frågor som har besvarats inom ämnet segelsjöfart. Är du intresserad av något speciellt så kan du spara tid genom att söka efter det.

Sökord:
Kategori:

Här kan du ställa en egen fråga till Eric Wickenberg om segelsjöfart!


hej jag har några frågor
1.vilket år sjönk titanic?
2.varför sjönk titanic?
3.hur många var på titanic när det sjönk?
4.hur många dog och hur många överlede?
5.i vilket land startade titanic i då den sjönk?
6.vilket land var titanic på väg till?
7.har titanic tagits upp ur vattnet?
8.om titanic togs upp ur vattnet hädde dom det på nåt museum isåfall vilket?
9.vem byggde titanic?
10.vad var titanic till för t.ex. krig?

11.villket år bygdes det första stora skeppet?

/ jonas svedberg, 12 år från husum

Hej Jonas

Titanic var på sin tid det största, lyxigaste och mest omskrivna fartyget någonsin när det gav sig iväg på sin första resa över atlanten år 1912. Titanic byggdes av Harland & Wolff i Belfast, Irland på beställning International Mercantile Marine Corporation som i sin tur ägdes av amerikanen JP Morgan. Rederiet kallades för White Star Line.
Titanics mått var på den tiden imponerande Längd: 269 meter Bredd: 28 meter . Vikt: 46000 ton och hade ett djupgående på 18 m.

Det kan jämföras med det nu största fartyget i världen. M/S Emma Maersk som är cirka 397 meter långt och 56 meter brett, vilket motsvarar cirka fyra fotbollsplaner efter varandra, och väger utan last 156 907 ton. Trots dess storlek krävs endast en besättning på 13 man.

Man skröt om att Titanic skulle vara osänkbart. Många av den tidens kändisar var ombord. En förstaklassbiljett kostade en förmögenhet. (i dag ca 53 789 kr. Det fanns hyttpriser för upp till 500 000 kr ) På hennes första och enda färd var antalet ombordvarande något mer än 2.200 Exakta uppgifter saknas.
Av dessa var 123 svenskar varav 89 omkom och 34 räddades. 63 var finländare varav 43 omkom och 20 räddades. 31 norrmän varav 21 omkom och 10 räddades. 14 danskar varav 12 omkom och 2 räddades
Totalt omkom 1 495 personer

Den 10 april avseglade skeppet från Southampton. Efter Southampton plockade man upp passagerare från Cherbourg i Frankrike. Titanic var på väg till Amerika.

Fartygen på den tiden tävlade om att göra den snabbaste resan över atlanten vilket gjorde att kaptenen struntade i ett flertal varningar om att det fanns drivande isberg utan körde på högsta hastighet.

Den 14 april 1912 klockan 23.40 (tid ombord) kolliderade Titanic med ett Isberg cirka 600 natutiska mil ( ca. 10 landmil) sydost om Newfoundland. Fartyget började sända SOS, ( Man telegraferade nödsignaler) Ett fartyg, Carpahtia, som fanns i närheten svarade och började sätta kurs mot olycksplatsen. Trots att sammanstötningen med isberget varit förhållandevis lätt, närmast som en touch i samband med en undanmanöver för att undvika olyckan, började Titanic snabbt ta in vatten.
Man hade fått en lång reva på ca. 90 meter på skrovet.

Man hade egentligen tillräckligt med livbåtar men passagerarna tog inte olyckan först på allvar och besättningen fyllde inte upp livbåtarna tillräckligt så att när fartyget började att sjunka fanns det fortfarande ca. 1000 människor ombord.

Orsaken till att Titanic sjönk var att man inte tog risken för att kollidera med isberg på allvar och höll för hög fart.

Katastrofen med Titanic blev den tidens stora händelse. Redan samma år som Titanic sjönk gjordes en stumfilm om katastrofen. Man hade flera mer eller mindre tokiga idéer om hur man skulle kunna bärga fartyget eller få upp passagerarna så att de kunde begravas, men inget genomfördes. Det finns inget museum där man i dag kan se Titanic. När det sjönk gick det sönder i flera sektioner. Titanic var enbart tänkt som ett passagerarfartyg (i synnerhet för den rika överklassen)

Du kan hitta mer information om Titanic på: www.titanicnorden.com. och om du vill veta mer om svenskarna som fanns ombord kan du söka på: www.geocities.com/sunset/mezzanine/5714

Hälsningar
Eric




hur bret och avlångt var vasa (m).Hur många kanoner var det ombord när det sjönk.Vilket land skulle vasa ha åkt om det inte sjönk.PS.Det är bara så att jag är vetgirig.

/ jon, 9 år från karlskoga

Hej Jon

Regalskeppet Vasa fortsätter att intressera många. Jag har svarat på frågor tidigare om Vasa men frågeställarna har frågat om lite olika saker så jag svarar igen.

För kung Gustav II Adolf var flottan viktig. Han lär ha sagt: “Näst på Gud hänger rikets välfärd på Vår flotta.” Flottan skulle skydda Sverige mot fiender samt ge kungariket inkomster genom att man ”tog tull” från fartyg som skulle från eller till fiendeland.

Meningen var att Vasa skulle vakta inloppet till Danzig i Polen. Den svenska flottan hade vid denna tidpunkt under 5 år förlorat 14 fartyg så man behövde förstärkning i bevakningen av Polen. När Vasa sjönk var det på väg för att hämta 300 soldater som stod och väntade i Vaxholm.

Vasa var ett riktigt ”skrytfartyg” utsmyckat med ca.700 skulpturer. Vasas mått var också för sin tid imponerande. Skeppet var 59 m långt utan bogspröt och med bogspröt 69 m.
Största bredden på skeppet var 11,7 m. Vasa hade 4,8 m i djupgående och vägde 1210 ton och hade 10 segel.

Vasa hade 2 batteri (kanon) däck med tillsammans 64 kanoner. En kanon vägde från 1,5 ton till 2 ton. Skeppets höjd med master var 52,5 m. Utan master var skeppet 19,3 m högt.

Segelytan var 1 275 m2. Skrovet vägde 1210 ton. Barlasten (Kölvikten) var 120 ton , men borde ha haft dubbelt så mycket. Det var därför fartyget sjönk. Storundermasten vägde 7,3 ton. Stormärsen (segel) vägde 590 kg och storseglet vägde 550 kg. Alla rep ombord vägde tillsammans 9 ton.

Vasa var ett av den tidens största och mest utsmyckade fartyg. Man kan nu i efterhand tycka att det var tur att Vasa sjönk utanför Stockholm där vattnet är bräckt. Hade hon förlist någon annan stans där vattnet hade varit saltare och det därmed hade funnits skeppsmask så hade vi nog sannolikt inte haft något Vasamuseum i dag, för skeppsmaskarna hade då i stort sett ätit upp hela fartyget.

Hälsningar
Eric




Jag har många frågor och jag hoppas att du kan svara på dem så snabbt som möjligt, Helst idag...
1. Vem byggde regalskeppet vasa?
2. Av vem beställde Vasa och varför?
3. Hur många kanoner fanns på skeppet?
4. Hur många soldater skulle finnas ombord? (inte hur mångasom fanns ombord när hon sjönk)
5. Vad var skillnaden mellan manskapet och dom högre befälen?
6. Hur många år låg Vasa på havets botten

Hoppas du svarar! Tack på förhand! :)

/ Cissi, 8 år från Avesta

Hej Sissi

Det är många frågor du ställer, men jag skall försöka att ge dig svar på alla. Jag har tidigare svarat på en fråga om Vasa som du kan läsa. Men du har ställt frågorna på ett annat sätt så jag svarar igen.

Du frågar om vem som byggde Vasa. För svara riktigt på det måste vi gå tillbaka till tiden när Gustav II Adolf tillträdde tronen. Den svenska flottan var då i dåligt skick. Den bestod av ca. 100 båtar varav de flesta var små och inte i skick för strid. Kungen gav i uppdrag till viceamiral Klas Flemming att rusta upp flottan så att man skulle kunna hävda sig mot rivalerna Danmark och Polen. 1625 hade man hunnit bygga 25 fartyg men man köpte även in fartyg från Holland som på den tiden var den ledande skeppsbyggarnationen.

1625 beställdes fyra krigsfartyg, två mindre och två större, som skulle byggas av Holländaren Henrik Hybertsson. Vasa var det största fartyget. Man tror att Vasa började att byggas 1626.
Vasa var ett regalskepp och var tänkt som ett skrytbygge för att imponera på framför allt fienderna. På den tiden byggde man inte efter ritningar utan man använde sig av sk. bestick som var en sammanställning av fartygets olika mått.

Om man skall vara ärlig blev Vasa ett uruselt fartyg på grund av att kungen hela tiden kom med nya önskemål som förändrade Vasas segel- och sjöegenskaper. Det största misstaget var att kungen hade hört rykten om att danskarna hade ett fartyg med två kanondäck. Kungen ville också ha ett sådant fartyg, trots att Vasa var byggd för att ha bara ett kanondäck. Det gjorde att det nedersta kanondäcket hamnade nära vattenlinjen och att fartyget blev rankt ( tippade lätt) Vasa hade totalt 64 kanoner. Kanonerna vägde tillsammans ca. 80 ton.

Innan Vasa skulle segla ut för första gången gjorde man ett krängningsprov som innebar att 30 sjömän fick springa från den ena sidan till den andra för att se hur mycket fartyget ”vickade”. Man var tvungen att avbryta provet för Vasa höll på att sjunka.

Trots det misslyckade krängningsprovet gav viceamiralen Klas Flemming order om att Vasa skulle segla. Han kände säkert krav från kungen att Vasa skulle segla ut. När Vasa lämnade kaj för första gången hade det ca. 200 man ombord.(Av dessa drunknade ca. 50) Det var meningen av Vasa skulle ha seglat till Älvsnabben för att där ta ombord 300 soldater. Så antalet sjömän/soldater ombord skulle egentligen ha varit ca. 500. Vasa skulle ha seglat till Polen för att blockera en flodmynning vi Danzig.

Det var en enorm skillnad mellan befäl och manskap. Manskapet var sk .indelta båtsmän som tjänstgjorde på somrarna ombord och under höst till vår bodde de i små soldattorp och levde som bönder. De fick utsäde och lite pengar av sina rotebönder. Ombord fick de sova vid kanonerna eller i bästa fall i hängmattor. De bestraffades hårt. Ex.v. om man smädade Gud inför två vittnen bestraffades man med döden. Befälen var ofta adelsmän som hade fina hytter. Åt vid dukade bord o.s.v.

Om man vill ha syndabockar att skylla på varför Vasa sjönk så finns det många att välja på. Kungen som vill ha två kanondäck. Skeppsbyggmästaren som inte stoppade kungen. Viceamiralen som lät Vasa segla iväg fast han visste att fartyget inte var sjödugligt eller besättningen som lät Vasa segla iväg med kanonportarna öppna. Det är bara att välja.

Kort om Vasa:

Vasa sjönk den 10 aug. 1628
Vasa återfanns 1956.
Bärgningen började 1957.
Vasa kom upp hur havet 1961. Då hade Vasa legat 333 år på havets botten..

Hoppas att du tycker att du har fått svar på alla dina frågor
Hälsningar
Eric


Heej!
Vad kul att det nu finns ett ämne om segelsjöfart!
Det verkar vara riktigt bra och rolig fakta också, har inte hunnit läsa allt ännu, men det ska jag väl hinna det med snart.
Jätte kul!

/ Elin, 13 år från Kristianstad

Hej Elin

Trevligt att du tycker om vårt nya ämne " Segelsjöfart" . Om jag inte minns fel så var det du som väckte idén till att segelsjöfart borde få ett eget ämne. Tack för det.

Allt är inte riktigt klart ännu. Det några saker som skall fixas till men det kommer att ske under veckan. Bland annat Vinjettsidan som skall animeras och läggas in och det skall också läggas in klippark till fartygsmodeller på pysselsidan.

Hälsningar
Eric


Kan du beräta lite mer om filmen Titanic 2.

/ Mathias Berg, 12 år från Heby

Hej Mathias

Mitt område är seglande fartyg och deras sjömän och inte filmer, men jag har försökt att ta reda på lite om filmen Titanic 2.

Filmen Titanic 2 verkar vara lite av ett mysterium. Några påstår att den kommer att ha premiär till sommaren. Andra påstår att hela historien är en skickligt genomförd bluff. Filmen finns inte förutom som en trailer på Youtube. Du kan se trailern på: http://www.youtube.com/watch?v=vD4OnHCRd_4
Du kan även se trailern på :
http://www.titanicnorden.com/filmen/titanic2.html

Enligt de uppgifter jag har fått fram så handlar filmen om nutid. Nere i Titanics vrak hittar man Jack infrusen i is, men levande. Man lyckas att få honom upp till ytan och tinar upp honom. Dock har världen förändrats sedan 1912. Inget är det samma som när Jack var på Titanic med Rose. Jack bestämmer sig för att fly för att ta reda vad som hänt med Rose
Jakten på Rose blir inte lätt då han blir efterlyst på kuppen.

Om filmen finns eller om den bara är ett skämt, som någon har roat sig med att lägga ut på Youtube vet jag inte. Du kan titta på filmsnuttarna och göra din egen bedömning. Om filmen verkligen kommer på biograferna till sommaren så är det väl sant, annars får man nog tro att det är en skojig skröna.

Däremot finns det en bok som heter Titanic 2 och här kommer sammanfattning av boken.

Titanic 2: Elisabeth och Max, Kathleen och Paddy, alla kämpar de för att överleva på det iskalla havet. För så småningom måste alla inse att det otänkbara har inträffat. Titanic, det nybyggda lyxfartyget som alla trodde var osänkbart, är på väg att gå under.Detta är den spännande fortsättningen på Titanic 1: Drömmar. Båda titlarna ingår i Stjärnserien.

Om du vill få mera fakta om det riktiga fartyget kan du gå in på:
http://www.titanicnorden.com/

Hälsningar
Eric


HEJ!!! / Fanny.B

Jag råkade se att på piratfaktan med böcker visade mest äldre böcker med pirater i handligen.
Inge fel på dom, har läst flera av dem. Men har några tips om nya böcker ni kunde lägga in fakta om,
som tips där. De tolv böckerna om unga Jack Sparrow. Har läst 9, 10, 11, 12 och tycker de är bra lättlästa ungdomsböcker (med humor) till skillnad från t.ex Stevessons skattkammarön. Fast den är visserligen bra den oxå.) Har hört att det är många Barn/ ungdomar som tycker om Pirates of the caribbean som tkr om böckerna. Själv tycker jag att en del spårade ut lite för mkt. Men dom var ända ganska kul att läsa och bra piratbokstips för de i min ålder och neråt , kanske nåt år uppåt. Maxgräns är väl typ 14. xD

När jag ändå är igång tänkte nämna att jag är ett litet pirat freak xD har tyckt att det har varit intressant ändå sedan jaga var liten och gick på dagis. Och mitt intresse ökade INTE för att Pirates of the Caribbean kom år 2003.Haha, onödigt att veta xD Tycker att dom var bra, men inte mer än så. De får folk att helt tappa uppfattningen om pirater...haha. Även om de nog inte var de trevligaste människorna som fanns och plundring och sånt inte var det absolut behagligaste på den tiden. Jag tycker bara gamla pirater är intressanta, inte dagens. De är tråkiga...haha.

Jag har några frågor jag skulle vilja ha svar på också. Jag skulle först och främst vilja veta lite piratuttryck. ( örutom dom på faktan om dem, ) de har jag redan läst. Jag skriver bok som i dagsläget är cirka 400 sidor och vissa karaktärer andvänder mkt piratuttryck, men jag vill inte att de ska säga " darra mina spant" hela tiden.haha. Om nån månad har jag skrivit på den i ett år...Har tyckt om att skriva sedan jag var sju år.. : ) (Jag vet, onödigt att veta.)

Sedan skulle jag vilja veta när det var vanligast att man andvände Blunderbloss.haha...och kanske ett litet tips på en situation man kunde andvända den i.

Vid övrigt skulle jag vilja veta om det fanns nåt pirat-tillhåll som är i likhet med Tortuga. Ville nämna något sånt i boken, men jag vill inte att någon ska tro att jag tagit ideen från Pirates of the caribbean. Alla vet ju inte att det fanns ett ställe där piraterna brukade vara som hette Tortuga - i verkligheten.

Lite fakta om Tortuga skulle inte heller vara dumt...

Hmm...var det nå mer? jo just det! jag skulle vilja ha lite fakta om den yngste piraten genom tiderna: John King. Det ända jag hört var att forskare har hittat ett skellet från en människa ( som var beräknat inte mer än elva år) - på ett sänkt gammalt skepp någonstans. Vad hette skeppet nu igen??? NÄ det har jag glömt. Något på W tror jag bestämt xD. Waldon, Wildey, Walley, äh, skitsamma...du kanske vet. ( hoppas jag) ;)

(Jag tror jag tänkte på oljefaryget Exon Waldez som det hände något ointresant med för några år sedan...inget med pirater att göra...det har satt sig efter ett prov om tundran. Men något hette det där skeppet som John King var typ skeppspojke på...
Nu måste jag googla...haha...när jag väl börjat tänka på nå sånt slutar jag inte förän jag fått veta det...)

Osså en skit dum fråga som inte hört till ämnet: Undra hur länge man kan hänga upp och ner??? har läst i en gammal Guiness rekordbok att det var någon som hängt upp och ner i cirka 60 timmar...det stog ingenting om hur han mådde efteråt , men det skulle vara kul att veta vad som händer bara för att veta xD du kanske bara råkar veta det....hahahahahahah.

Tack föresten att ni gjort fakta sidan om " pirater " den har hjälp mig väldigt mycket, skulle den inte ha gjorts skulle jag inte kommit på ide´n att skriva en bok med pirater i handlingen. : ) Skulle bli tacksam för svar på mina frågor...ha det gött, önskar en liten norrbottning.

/ Fanny, 13 år från En liten håla i Sverige

Hej Fanny

Mitt egentliga ämne är segelfartyg med ”snälla” pojkar ombord. Dina frågor handlar ”stygga pojkar” men jag skall försöka att svara ändå.
Det finns flera olika typer av pirater. Vi har kapare som delade med sig av bytet med sin kung och stred mot hans fiender. De vanligaste kaparna var engelsmän, men det har även funnits svenska kapare. Den mest kände var ”Lasse i Gatan”.

Vanligast är väl att när vi tänker på pirater är det de som härjade i Västindien..
I filmer och böcker pratar man ofta om Tortuga och Providence som piraternas främsta nästen. Det är platser som finns i verkligheten och är i dag turistparadis.

Om Tortuga

Buckanjärerna var till en början livegna från Europa som levde som jägare på ön Tortuga. Efterhand anslöt sig amerikaner och afrikaner till dem. Sitt namn fick de sannolikt från sättet de tillagade sitt kött på ”boucán” som innebar att köttet skars upp i remsor när det fortfarande var rått för att sedan torkas och saltas och till sist grillades. Villebråden minskades och för att överleva gick buckanjärerna över till sjöröveri och hade från ca. 1620 ön Tortuga som en av sina baser. Det var en klippig ö som var 213 kvadratkilometer stor. Dess franska namn, Île de la Tortue, som betyder "sköldpaddsön" och beskriver öns form sedd från Haiti. Fransmännen förklarade ön som fransk och tillsatte Jean Le Vasseur som öns första guvernör. Han välkomnade alla sjörövare till Tortuga så länge piraterna gav Vasseur en andel av plundrade bytet. Efter hans död tog Spanien kontrollen över ön.

New Providense

Det sista stora sjörövarnästet var New Providence i Bahamas. Inloppet var smalt så att fartyg över 500 ton inte kunde passera vilket innebar att sjörövarfartygen som var små och snabba kunde känna sig trygga mot de större engelska örlogsfartygen som var för stora att komma in i hamnen. Närheten till de nordamerikanska kolonierna gjorde att det fanns gott om fartyg att plundra och att det fanns stora marknader där de kunde sälja sitt plundrade byte.
.
Henry Jennings var första pirat som insåg fördelarna med New Providence som en fristad. Edward Teach (Svartskägg), Edward England, Christopher Condent, Ben Hornigold, Charles Vane, Calico Jack Rackham, Anne Bonny och Stede Bonnet besökte alla ön.

Det sades att när en pirat sov drömde han inte om himlen utan han drömde om att han återvänt till New Providence..

På 1720-talet började engelsmännen att på allvar ta upp kriget mot piraterna. Under åren 1719-1726 hängdes 400 pirater. Under 1730-talet hade sjöröveriet mer eller mindre upphört.

Blunderbloss

På svenska kallas Blunderbloss muskedunder
Blunderbloss/muskedunder är muskötliknande vapen med en kort trattformad pipa och grov kaliber. Till skillnad mot musköten där man använde kulor kunde muskedundret/ Blunderbloss laddas med nästan vad som helst. Mynt, knappar, spik, metallskrot och flera kulor samtidigt etc. På grund av den trattformade pipan blev räckvidden kort och träffsäkerheten dålig men det kompenserades av det stora antalet kulor som spreds samtidigt. Blunderbloss/muskedundret användes oftast vid försvar när fienden försökta att äntra ombord.

Den yngste piraten John King

Det hände att unga pojkar (ofta föräldralösa) anslöt sig till piraterna. En av dem var John King (1708-1717) och han är den yngste kände piraten. John King var ombord på Whydah när den förliste utanför Cape Cod den 26 april 1717. År 2006 återfanns vraket och forskarna fann ett 11-tums vadben inneslutet i en sko av linne som man först trodde ha tillhört en liten man. Senare kom man underfund om att benet tillhört en pojke och då sannolikt John King.

Hoppas att du har fått svar på alla dina frågor

Hälsningar
Eric




Hej igen! Först och främst vill jag tacka dig för all information om Titanic, Jag älskar verkligen filmerna och själva fartyget. Vet du vilken film som kom först ut om titanic? och vet du om det finns några andra bra filmer om "osänkbara" fartyg? Mvh Marie

/ Marie Häggblom, 12 år från Upplands väsby

Hej Marie.

Du är inte ensam om att vara intresserad av Titanic och dess öde och därför är det naturligt att det har gjorts flera filmer om Titanic. Den första filmen som gjordes spelades in redan år 1912 av Eclair film. ( samma år som Titanic sjönk). Det var en stumfilm på ca. 10 minuter. Sedan dröjde det till 1943 innan nästa Titanic film kom. Den hette kort och gott : ”Titanic”.

10 år senare ( 1953) kom det en till film som också den hette "Titanic". 1958 kom en engelsk film som på svenska heter ”En natt att minnas” (A Night to Remember) med bland annat Helen Mirren i en av rollerna. Många anser att den är en av de bästa Titanic filmerna. Den finns att köpa på DVD. 1979 var det dags för nästa Titanic film ”SOS Titanic”. Den finns också på DVD men många tycker inte att den kommer upp i samma klass som ”En natt att minnas”. Listan på Titanic filmer blir som du märker ganska lång. 1980 kom “Raise of Titanic”.

Den Titanic film som har blivit mest uppmärksammad är James Camerons Titanicfilm som hade premiär 1997 och som blev det stora genombrottet för Leonardo DiCaprio och Kate Winslet (Den finns självklart på DVD.

Sedan finns det en hel del filmer där Titanic finns med i handlingen men där fartyget inte har huvudrollen exempelvis: ”Kavalkad” från 1933. ”The unsinkable Molly Brown”. från 1964. 1981 kom“Time Bandits” och 2003 “Ghost of the Abyss”.

Sedan har vi en rad filmer som har inspirerats av Titanic katastrofen som till exempel ”The last voyage” från 1960, ”The Poseidon Adventure” från 1972 och ”Goliat inväntar” från 1981.

Jag tror att flera av de nyare filmerna finns på DVD men det är nog få av dem som är översatta till svenska. Om du söker på internet hittar du säkert företag som säljer äldre filmer överförda till DVD. Du kanske får ta hjälp av någon som är bra på engelska för jag tror inte att du hittar så många svenska handlare som har dessa filmer utan du hamnar nog i England eller Amerika.

Hälsningar
Eric


Vilka var orsakerna för att regalskeppet Vasa skönk? och när Bärgade man det?:D och hur lång tid tog det:) /tacksam för svar

/ :O, 16 år från Stockholm

Hej O

Svar om Vasas förlisning

Man skulle kunna svar kort och enkelt på din fråga: fartyget var för rank, för många kanoner, inkompetens och kungastyre.

Men din fråga förtjänar ett fylligare svar. Det har skrivits böcker om Vasas historia men jag skall försöka ge ett kortfattad svar så att det inte blir en ny bok.

Man måste nog börja med att när Gustav II Adolf blev kung var den svenska flottan i dåligt skick. Den bestod av ca.100 fartyg men de flesta var inte lämpliga för sjöstrid. Det var viktigt för Sverige att ha en stark flotta så att man kunde hävda sig mot rivalerna Polen och Danmark. För att bli bättre rustad köpte man in några fartyg från Holland, men det räckte inte så man beställde ytterligare 4 fartyg som skulle byggas av en holländsk skeppsbyggmästare Henrik Hybertsson. Det största av fartygen var Vasa.

På den tiden byggde man inte efter ritningar utan man använde sk. bestick som innehöll en sammanställning av diverse mått. Resultatet var i hög grad beroende på skeppsbyggmästarens kunnande och erfarenhet. Hybertssons planering av fartyget var nog helt riktig men problemet uppstod när Gustav II Adolf tvingade byggaren att gör fartyget större än vad som var tänkt för att få plats med två batteridäck. Vanligtvis hade man bara ett kanondäck. ( Våningar med kanoner uppradade). Kungen hade nämligen hört rykten om att danskarna hade byggt sådana fartyg. Problemet var att fartyget blev tungt och att de nedersta kanonluckorna kom nära vattenlinjen. Kanonerna vägde bara de 80 ton sedan tillkom fartygets egna vikt som var stor p.g.a. att fartyget var byggt av ek, som är ett mycket tungt träslag. Det behövdes mycket barlast ( vikt i kölen) för att ballansera upp fartyget men det fanns inte plats för det såman sjösatte fartyget medvetet med för lite vikt i botten på fartyget.

Fartygets stabilitet förbättrades inte av att kungen ville imponera på fiender och andra med ovanligt mycket och tung utsmyckning. Hon var ett av de största och tyngst beväpnade fartygen i världen på den tiden.

Innan Vasa togs i bruk gjorde man ett stabilitets test som innebar att 30 man fick springa från den ena sidan till den andra för att försöka att få det i gungning. Testet fick avbrytas på grund av att fartyget var på väg att kantra. Kungen fick kännedom om det misslyckade testet men beordrade ändå att fartyget skulle gå till sjöss.

Invigningen av Vasa inleddes med en gudstjänst i Storkyrkan den 10 augusti 1628. Många hade samlats för att se det nya fartyget lägga ut från kajen. Vasa hissade segel och man sköt salut. Svensk lösen ( två skott). Redan efter några minuters segling krängde skeppet till men rätade strax upp sig igen för kränga till en andra gång. Vattnet forsade då in genom de lågt placerade kanonportarna och Vasa sjönk utanför Beckholmen efter bara 20 minuters segling och i längd mätt ca. 1300 meter. Man tror att 50 människor dog av de ca. 200 som fanns ombord. Det blåste ca. 4 sek/m när Vasa förliste. Till och med en nybörjare i segling skulle tycka att det är lätt vind.

Efter förlisningen försökte man att bärga fartygen men misslyckades. Man lyckades dock bärga 61 av fartygets 64 kanoner. Vasa glömdes med tiden bort fram till dess en entusiast 1956 Anders Franzen återfann det. Tack vara det bräckta vattnet så hade inte skeppsmaskarna förstört fartyget. Något som annars händer där vattnet är saltare.

Man fann att skrovet var nästan helt intakt och att det var värt att bärgas. Bärgningen tog flera år och var ett samarbetsprojekt mellan marinen och Neptunbolaget.
Dykarbasen Per Edvin Fälting blev något av en rikskändis.

Vasa togs till en docka på Beckholmen där man började att undersöka Vasa och att konservera allt virke så att det inte skulle torka sönder och spricka. Man besprutade Vasa med konserveringsmedel i 18 år. Efter ytterligare konservering och återuppbyggnad kan man nu se fartyget på Vasamuseet på Djurgården. Vasa är det bäst bevarade 1600-talsfartyget i världen och är i dag en stor turistattraktion.

Kort om Vasas bärgning:
Vasa återfanns 1956.
Bärgningen började 1957.
Vasa kom upp hur havet 1961.
Fartyget impregnerades från 1961 - 1979

Hälsningar
Eric

Om du inte har besökt Vasavarvet så gör det. Det är väl värt ett besök.





hej, det skulle vara kul om ni kunde uppdaterna faktan om pirater...läst att flera gånger och skulle vilja ha mer fakta. Kan ni göra det nån gång? :)

/ ...., 13 år från stockholm

Hej på dig.

Jag håller med dig om att man kanske borde se över sidan om sjörövare. Själv saknar jag fakta om svenska sjörövare.

Visste du att: Sverige hade kapare. Erik den 14: e använde kapare 1562 för att blockera den ryska handeln Den av allmänheten mest kände kaparkaptenen var ”Lasse i gatan” ( Lars Gathe) Han var den mest framgångsrike svenske kaparen. Så framgångsrik att ha adlades till Gathenhielm. Under de åtta år han var verksam som kapare hade han ägt eller varit delägare i 50 fartyg och kapat över 80 stycken. Hans förmögenhet anges år 1716 uppgå till 7500 daler silvermynt. Han blev bara 29 år gammal och dog av sjukdom och inte i strid. Det fanns många fler svenska kapare, men de har inte blivit lika berömda som ”Lasse i Gatan”.

Jag har skickat vidare dina synpunkter till redaktionen så får vi se vad som händer.

Hälsningar
Eric


är det falit att åka ut på sjön när det regnar??

för att jag har sett på vissa program på TV att när det regnar så blir båten helt vild och guppat och det blir en massa ståra vågor är det sant?

/ natalie, 10 år från norrköping

Hej Natalie

Det är en väldigt bra fråga du ställer Natalie. I filmer på TV när man vill göra spännande scener tar man till en massa effekter vid inspelningen. Man ställer t.ex. strålkastarna så att de bildar otäcka skuggor. Man lägger på skrämmande musik och man lägger till ljudeffekter som förstärker spänningen.

Om du till exempel ser en film med två barn och en hund i en båt och man vill att det skall se ut som barnen är i fara. Då gör man så här. Båten ligger i verkligheten ligger i en bassäng i en filmstudio och det är fyra starka gubbar som står och skakar båten samtidigt som några män står och sprutar vatten mot båten samtidigt som man har en dusch monterad ovanför båten så att barnen blir blöta. Barnen har blivit tillsagda att låtsas var rädda. Man filmar det hela från olika håll för att öka spänningen.

Allt är på låtsas. När man har filmat scenen färdigt lägger man till ljudeffekter av vågor och kanske till och med åska. Till sist lägger man på skrämmande musik. Det gör man för att den som ser filmen skall tro att det är farligt. Det mesta av det du ser på film är gjort på låtsas för att du och andra skall bli lite så där lagom rädda.

I verkligheten är det inte alls farligt att vara ute i en båt när det regnar. Det är klart att det kan vara obehagligt att bli blöt om man inte har bra regnkläder. ( Självklart skall man alltid ha flytväst på sig när man är till sjöss).

Att vara ute på sjön när det åskar kan däremot vara farligt, särskilt om man är i en segelbåt med metallmast. För det är så att åskan alltid går den närmaste vägen till marken. Så därför skall man aldrig ställa sig under ett högt träd eller en TV-mast eller liknande. Man skall inte heller stå mitt på en golfbana med en metallklubba i händerna. För åskan slår gärna ner i metallföremål.

Så Natalie om du har lust att fara ut med en båt när det regnar så gör det, men inte när det åskar.

Hälsningar
Eric



hej
jag undrar vem som uppfann kompassen o hur en kompass fungerar?

/ sylvana fransson, 45 år från liatorp

Hej Sylvana

Kompassen har betraktats som magisk i flera tusen år. Att den fungerar visste man men inte varför. Därför trodde man att det låg magiska krafter bakom. Många tror på magnetiskt välgörande krafter även i dag.

När och varför kompassen upptäcktes är lite osäkert men det finns dokument som berättar att folket från Cheng 300 år f.kr använde en ”sydvisare” för att inte komma vilse när de sökte efter jade som var väldigt värdefullt på den tiden. De första kompasserna använde sig av den magnetiska järnmalmen magnetit.

Innan kompassen började att användas till sjöss hade den redan använts vid landfärder bland annat av kejsarnas magnetvagnar som hade en roterande docka vars ena utsträckta arm var magnetisk och pekade mot söder.
Senare förstod man nyttan av kompassen till sjöss. På 800-talet började kineserna att använda sig av den till sjöss. Tidigare hade man varit tvungna att segla efter stjärnhimlen eller solen.
Det var vanligt att man seglade efter polstjärnan. Med hjälp av en kvadrant (ett äldre astronomiskt vinkel mätnings instrument) mätte man höjdvinkeln vilket gjorde det möjligt att bestämma latituden (breddgraden) Den metoden fungerade hjälpligt i klart väder men inte när det var mulet.

Den första västerländska beskrivningen av en kompass gjordes av engelsmannen Alexander Neckham 1190. Det var en enkel konstruktion med en bit magnetiskt järn på ett halmstrå i en vattenskål. Från mitten av 1300-talet finns beskrivningar av en kompass med en kompasskiva upphängd på ett stift. Under 1800-talet fick den magnetiska kompassen den utformning den fortfarande har. Under medeltiden började man att använda sk. portolankartor. Detta var sjökort där kusternas konturlinjer var inritade. Med passare och linjal kunde man sedan ta ut kompasskursen.

Till en början förstod man inte riktigt hur kompassen fungerade. Det fanns kaptener som förbjöd sin besättning att äta lök för man trodde att det skulle påverka kompassen.
Senare upptäckte och förstod man skillnaden mellan den geografiska och magnetiska nordpolen. Det var engelsmannen William Gilbert som på 1600-talet löste gåtan.

Det var kompassen som gav förutsättningen för alla upptäcktsfärder som exv. Columbus upptäckt av Amerika, upptäckten av Australien och Nya Zeeland m.m. Om man vill se någon nackdel med kompassen kan ju vara att vissa öar blev upptäckta som kanske hade tjänat på att förbli oupptäckta

Svagheten med den magnetiska kompassen är att den magnetiska nordpolen inte ligger på samma ställe som den geografiska nordpolen. Det innebär att man får en så kallad missvisning. Ju närmare man är den geografiska nordpolen ju större blir missvisningen. På Grönland är den upp till 40 grader. I Sverige är missvisningen ganska liten. Från ett par grader plus i Haparanda till ett par grader minus på Västkusten. Missvisningen är utmärkt på moderna sjökort.

Idag finns det moderna navigationshjälpmedel som inte besväras av missvisning ex. GPS.

Hälsningar
Eric




hur långt utt har du seglat

/ emilia, 9 år från lerum

Hej Emilia

Jag har själv inte seglat ombord på den gamla typen av segelfartyg. Däremot har jag seglat moderna båtar sedan jag var barn. Både för nöjets skull och för kappsegling. När jag var yngre seglade jag mindre snabba båtar i bankappsegling och när jag blev lite äldre blev det större båtar och havskappsegling. Som längst ut eller längst bort, beroende på hur man ser det, är det vattnen mellan England och Frankrike som är det längsta jag har seglat. Så jag har fått uppleva hur obehagligt det kan bli när stormvindar möter tidvatten och det byggs upp enorma vågor. Det är som att åka berg-och-dalbana fast med båt och med vatten sprutande från alla håll och man tror att båten kommer att gå sönder vilken sekund som helst.

När man seglar använder man sig av kunskaper, knopar, sjötermer, sätt att hantera båtar och segel som kommer från segelsjöfartens tid. Så arvet från segelsjöfarten fanns nära. Jag lärde känna en äldre Åländsk sjökapten för nästan 40 år sedan som ”valde ut mig” som sin ”kronprins” för att bära kunskaperna och traditionerna vidare. Jag har lärt mig mycket av honom. En gammal segelmakare blev också en av mina läromästare. Sedan har jag läst mycket. Åkt runt på Europas sjöfartsmuseer och lärt mig mer och mer.

Det är väldigt få som intresserar sig för den gamla sjömanskulturen och håller den levande. Om det inte finns unga som vill lära sig, kommer kunskaperna att snart dö ut. Jag har ett barnbarn som är nästan lika gammal som du. Hon är mycket intresserad av mitt hantverk. En dag sa hon - ” farfar innan du ”drar vidare” så måste du lära mig allt som du kan så att jag kan lära mina barn och så att de kan lära sina.

Jag hoppas att det finns fler än hon som vill lära sig gamla hantverk och traditioner och föra kunskaperna vidare. Det är därför jag har utställningar och håller kurser och svarar på frågor i Unga fakta för på så vis väcka intresse för ämnet. Vi håller just nu på att arbeta fram ett ämne i Unga fakta som enbart ska handla om segelsjöfart och sjömännens liv och leverne. Vi tror att den blir färdig i vår.

Hälsningar
Eric


Hejsan! Hur gammal är Titanic?? Och Har det verkligen funnits sjörövare? Hälsningar Marie H

/ Marie Häggblom, 12 år från Upplands väsby

Hej Marie

Det var två frågor på en gång. Jag börjar med att berätta om Titanic.
Om man skulle lägga samman allt som har skrivits om Titanic kommer man kanske inte upp till månen, men det är nog inte långt ifrån. Titanics öde har fascinerat många.
Titanic var på sin tid det största, lyxigaste och mest omskrivna fartyget någonsin när det gav sig iväg på sin första resa över atlanten år 1912. Man skröt om att Titanic skulle vara osänkbart. Många av den tidens kändisar var ombord. En förstaklassbiljett kostade en förmögenhet. Det fanns 128 svenskar ombord.
Att fartyget sjönk berodde på en mängd misstag. Man struntade i varningar om isberg och höll för hög fart när man krockade med ett isberg som rev upp 90 meter av fartyget. Man hade egentligen tillräckligt med livbåtar men passagerarna tog inte olyckan först på allvar och besättningen fyllde inte upp livbåtarna tillräckligt så att när fartyget började att sjunka fanns det fortfarande ca. 1000 människor ombord.
Du kan hitta mer information om Titanic på: www.titanicnorden.com och om du vill veta mer om svenskarna som fanns ombord kan du söka på: www.geocities.com/sunset/mezzanine/5714


Jodå, visst har det funnits sjörövare och pirater. Inte minst svenska sjörövare vilket nog är okänt för de flesta.

Det fanns 2 sorters sjörövare/pirater. Den ena gruppen var pirater som rövade från vem som helst. Den andra gruppen var kaparna.

Pirater

Klassiska farvatten för pirater var Karibien och längs Nord- och Sydamerikas kuster. Piraternas storhetstid var mellan 1650 – 1725. Antalet pirater var på den tiden ca. 2000 st. och man gjorde ca. 40-50 angrepp per år Det starkaste piratfästet var ön New Providence på Bahamas. Hälften av piraterna kom från England och de engelska kolonierna i Nordamerika. Det var i stort sett engelska flottan som förde kampen mot piraterna. Mellan 1716-1726 hängdes över 400 tillfångatagna pirater av engelsmännen.

Några av de mest kända piraterna var ”svartskägg” Edward Teach, ”Calico Jack” John Rackham, Henry Morgan samt de två kvinnliga piraterna Anne Bonny och Mary Read.
Den mest omtalade piraten var nog William Kidd. Han började som kapare 1689 men gjorde sitt livs stora misstag genom att 1696 angripa ett engelskt örlogsfartyg och därigenom miste han det skydd som hans kaparbrev givit honom. Han hängdes 1701. Efter år 1720 avtog piratverksamheten.



Kaparna

En kapare gjorde sina erövringar på uppdrag av sin regering. De skulle plundra fartyg från fiende nationer. Som ett bevis för att de hade stöd av sin regering fick man en skriftlig fullmakt, ett sk. kaparbrev. Oftast skulle kronan (staten) ha en del av bytet. Vilka nationer som man fick attackera reglerades av kaparbrevet. Det fanns strikta regler för hur kapningen skulle gå till.

Engelska kapare skulle ta sitt byte till amiralitetsdomstolen på Jamaica som bestämde hur bytet skulle fördelas. Den svenska amiralitetsrätten i Göteborg fungerade på samma sätt för svenska kapare. Skillnaden mellan kapare och pirater kan vara hårfin, men piraterna arbetade enbart för sin egen vinnings skull och utan några som helst regler.
För ett land var kaparverksamheten ett billigt och effektivt sätt att förstärka den egna örlogsflottan.

Sverige hade kapare. Erik den 14: e använde kapare 1562 för att blockera den ryska handeln Den av allmänheten mest kände kaparkaptenen var ”Lasse i gatan” ( Lars Gathe) Han var den mest framgångsrike svenske kaparen. Så framgångsrik att ha adlades till Gathenhielm. Under de åtta år han var verksam som kapare hade han ägt eller varit delägare i 50 fartyg och kapat över 80 stycken. Hans förmögenhet anges år 1716 uppgå till 7500 daler silvermynt. Han blev bara 29 år gammal och dog av sjukdom och inte i strid. Det fanns många fler svenska kapare, men de har inte blivit lika berömda som ”Lasse i Gatan”

Kapare har använts från 1500-talet till långt in på 1800-talet. Först 1856 gjorde man en överenskommelse i Paris att kaperi var ett brott mot krigslagarna.

Sjöröveriet pågår fortfarande. Det går nästan inte en vecka utan att man får läsa i tidningarna att sjörövare utanför Somalias kust har kapat fartyg och begärt stora lösensummor för att släppa fartyg och besättningar fria.


vad heter delfinens unge??

/ anna, 10 år från sverige

Hej Anna

Delfiner är nog inte riktigt mitt ämne, men jag tror att jag kan svara på din fråga ändå. Jag har själv sett delfiner i Atlanten som har simmat bredvid båten och tittat nyfiket på oss konstiga människor och ”småbusat” med oss.

Allmänt om delfiner

Delfinen är nog ett av de djur som har fascinerat oss människor mest. Inte minst på grund av deras intelligens och förmåga att kunna kommunicera med varandra på ett sätt som nog inga andra djur kan. Det är nog också delfinernas mänskliga drag, dess hjälpsamhet och fredlighet som också fascinerar oss människor. Det finns många berättelser om delfiner som har räddat människor från skeppsbrott och försvarat dem mot haj angrepp. Delfinen kan döda en haj med ett enda slag med nosen.

Delfinerna har ganska dålig syn. Men de har ett inbyggt “ekolod”. Med hjälp av ekolodning
(De skickar ut ett ljud som sedan studsar tillbaka) kan delfinen ta reda på var den befinner sig och var det finns föda. Även om en delfin vore helt blind skulle den ändå kunna bestämma avstånd, riktning, storlek på saker, form, struktur och hastighet. När delfinerna sover simmar de samtidigt. Deras ena hjärnhalva är vaken medan den andra sover. De går regelbundet upp till ytan för att andas. De större delfinarterna kan vara under vattnet upp till en timme medan de mindre arterna bara kan vara under vattnet i max en kvart.

Delfinerna lever av fisk. När de söker föda sprider de ofta ut sig i en linje vars längd kan variera från 20 m upp till flera kilometer. De består oftast av små grupper på 5-25 djur, men ibland kan linjejakten bestå av flera hundra delfiner. När delfinerna jagar använder de sitt ekolod. När ljudimpulsen “ekar” tillbaka till delfinerna vet de var fisken befinner sig och de kan börja jakten.


Delfinens barn kallas kalv.

Parningen kan ske när som helst under året men de flesta ungarna föds under sommaren. Delfinhonan är dräktig i 8-9 månader beroende på art. Födelsen sker alltid under vattenytan. Det första man ser av ungen är stjärtfenan. Mamman får hjälp av de andra delfinhonorna att hålla hajar och hanar borta. De hjälper även till om det blir något problem. Honorna ser också till att få upp ungen (kalven) till ytan så den ska kunna ta sitt första andetag. Ungen vet när den ska öppna blåshålet för att den inte ska få vatten i lungorna. Detta beteende är en instinkthandling. Honan tar hand om sin unge i ca.16 månader och kan därför endast fortplanta sig vartannat eller vart tredje år.

Delfinerna vårdar och skyddar sina ungar i flock. Modern vaktar noga sin unge men får även hjälp av de andra honorna. Ungen diar precis under ytan för att den lätt ska kunna gå upp till ytan igen och andas. Mjölken sprutas direkt in i munnen. De flesta delfinarters ungar diar i allmänhet över ett år.

Hälsningar
Eric



Hejsan! (igen)
Nu måste jag fråga en ny sak till återknytning till min förra fråga: Är det rimligt att en klippa finns under vattnet mitt ute i havet cirka fem meter under ytan?
Min pappa hävdar fast vid att det är omöjligt och därför vill jag bara vara helt säker på hans ord innan jag börjar ändra i min bok. Det är tyvärr en ganska stor sak i boken, så vill vara säker innan jag börjar.

Tack för alla svar! Du underlättar verkligen mitt arbete!

(P.S Jag vet att du är expert på segelsjöfart - inte havet - och begär därför självklart inte att du svarar på min fråga.)

/ Elin, 13 år från Kristianstad

Hej Elin

Jag är imponerad av din ambition och av att du är så noga med att alla detaljer skall stämma.
Jag har både läst böcker och sett filmer som har vimlat av tekniska och geografiska fel. Det tar bort trovärdigheten i berättelsen och ger ett lätt komiskt intryck. Så du gör helt rätt i att vara noga med detaljer.

När man ser på ett hav så ser det slätt och fint ut på ytan så det är lätt att tro att havsbotten är lika slät och fin, men så är det inte. Havsbotten har ungefär samma utseende med berg och dalar som vårt ”landlandskap”.

Om du tänker att du skär ut en stor fyrkant av landyta från Tyskland/Holland ner till Österrike och stoppar ner den utskurna fyrkanten i ett jätteakvarium och sedan fyller på med 1000 meter vatten så får du en bild av hur havsbotten ser ut. Där Holland/Tyskland ligger skulle det vara djupt vatten och när man kommer ner mot södra Tyskland och till Frankrike/Österrike så skulle det sticka upp en mängd öar och vid alperna skulle det vara ett gytter av höga öar.

Om du går in och tittar på: http://www.globalis.se/Atlas/Vaerldskartor/Topografi
Så kan du se hur djup och grundområdena fördelar sig över haven. På de grunda områdena ( som även finns mitt ute i havet) d.v.s. under 100 meters djup skulle det vara tänkbart att den undervattensklippa du vill ha med i berättelsen finns. Det går att zooma in på kartan så du kan se ganska exakt var det är mest sannolikt att ”ditt” fartyg skulle kunna stöta på en klippa.

Det är också tänkbart att ”ditt” fartyg skulle kunna stöta på en undervattens vulkan eller en vulkantopp i ett område där det normalt är mycket djupt. Hur en sådan vulkan ser ut kan du se på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Oceanic_basin.svg

Du kan visa kartorna och mitt svar för din pappa så kan ni diskutera vem som har rätt.
Som du förstår av mitt svar så tror jag att du kan ha rätt. Det kan dyka upp klippor mitt i havet. Nu för tiden är nog alla större undervattensklippor upptäckta genom satelitfoto och andra tekniska påfund, men på 1700-talet var de helt okända för sjöfarare.
Om du stöter på fler problem i ditt bok skrivande får du gärna höra av dig.

Hälsningar
Eric


Hejsan!
Om vi nu talar om ett pirat-skepp (t.ex en slup) hur djupt går skeppet i vattnet? Saken är den att jag undrar att om det dök upp en klippa under vattnet (trovärdigt?) hur djupt ner måste spetsen på klippan vara för att skeppet inte ska slå i?
Har letat i böcker men inte hittat det svar jag söker, hoppas att du kan hjälpa mig!

Tack på förhand!

(P.S. Blir det något segelsjöfarts-ämne på ungafakta?)

/ Elin, 13 år från Kristianstad

Hej Elin

Din tanke att sjörövarfartyget i din bok skulle vara en slup är nog inte så lysande. Med beteckningen slup så syftar man oftast på ett litet enmastat kustfartyg, med gaffelstorsegel, gaffeltoppsegel, stagfock, klyvare och jagare - ibland även bredfock.

Numera används ordet slup oftast i sammansättningen sluprigg för att beteckna en riggtyp med endast ett försegel (stagfock) - till skillnad från kutterriggen som för två försegel (stagfock samt klyvare el. jib).

Man använder också beteckningen slup på större båtar som ros med åror. Oftast skrytbåtar av typ ”Kungaslupen” som kungen använder vid bröllop, besök av presidenter och kungligheter.

På sjörövarfilmer ser man ofta piratskepp som råseglare d.v.s. liggande rår på masten som seglen hänger ner ifrån i 4-5 rader på varje mast. Sådana båtar kunde vara snabba om vinden blåste åt rätt håll (vilket den inte alltid gjorde). Fartyg med råsegel ser pampiga ut på film, men var inte så lyckade som piratfartyg där man snabbt skulle komma i kapp ”bytet” och kunna leka katt och råtta lek med snabba och smarta manövrar. Man måste också ha ett fartyg som kunde kryssa ( segla sicksack mot vinden) bättre än motståndaren vilket man gör med gaffelrigg. (Du kan söka bilder av fartyg med gaffelrigg på Google)

Sanningen är att de vanligaste sjörövarfartygen oftast hade gaffelrigg och var av skonare- eller klippertyp. Den sk. ”Baltimore-klippern” användes ofta av sjörövare, slavhandlare och smugglare.

Om du går in på Google och söker på bilder efter Baltimore klipper så hittar du en bild på en klipper som heter Nachbau Pride. Där har du ett ganska typiskt sjörövarfartyg från 1700-talet.
Det var i främre halvan av 1700-talet som sjöröveriet hade sin ”guldålder”
Om din berättelse utspelas på 1600-talet har nog ditt fartyg råsegel och var ganska brett och klumpigt.

Du undrade hur en klippa skulle se ut för att inte fartyget skulle slå i. En klipper av den typ jag har beskrivit (beroende hur kölen är utformad) så tror jag att fartyget går 3-4 meter djupt eller kanske ännu djupare. Så om vill skapa dramatik kan du låta klippan slutta ner ganska brant i vattnet och att bara spetsen är synlig.

Din önskan att segelsjöfart skall bli ett eget ämne på UNGA fakta har gett resultat. Just nu håller jag på att slutföra texterna. Efter helgerna sätter tecknaren i gång och gör teckningarna. Sedan behöver ”datanissen” lite tid för att sätta ihop alltsammans så att det blir spännande att läsa. Det kommer att finns en del knep och knop på sidorna också. Det hela kommer att läggas som ett miniämne. Vi hoppas att ha det klart i slutet av januari.

Hälsningar
Eric



1Vilka var dom största Pirat kaptenerna?

2Har nån svensk varit pirat?

/ Gustav, 14 år från Linköping

Hej Gustav

Intresset för sjörövare har ökat de senaste åren tack vare ett antal filmer. Filmerna ger en ganska felaktig bild av sjöröveriet och dess historia. Man vet att det ”sjörövades” redan på 800-talet i medelhavet av korsarerna. Kristna och muslimska korsarer anföll varandra och plundrade villt. Under medeltiden var det vanligt med pirater runt Sveriges kuster.


Det fanns 2 sorters sjörövare/pirater. Den ena gruppen var pirater som rövade från vem som helst. Den andra gruppen var kaparna.

Kaparna

En kapare gjorde sina erövringar på uppdrag av sin regering. De skulle plundra fartyg från fiende nationer. Som ett bevis för att de hade stöd av sin regering fick man en skriftlig fullmakt, ett sk. kaparbrev. Oftast skulle kronan ha en del av bytet. Vilka nationer som man fick attackera reglerades av kaparbrevet. Det fanns strikta regler för hur kapningen skulle gå till.

Engelska kapare skulle ta sitt byte till amiralitetsdomstolen på Jamaica som bestämde hur bytet skulle fördelas. Den svenska amiralitetsrätten i Göteborg fungerade på samma sätt för svenska kapare. Skillnaden mellan kapare och pirater kan vara hårfin, men piraterna arbetade enbart för sin egen vinnings skull och utan några som helst regler.
För ett land var kaparverksamheten ett billigt och effektivt sätt att förstärka den egna örlogsflottan.
Sverige hade kapare. Erik den 14: e använde kapare 1562 för att blockera den ryska handeln Den av allmänheten mest kände kaparkaptenen var ”Lasse i gatan” ( Lars Gathe) Han var den framgångsrikaste svenske kaparen. Så framgångsrik att ha adlades till Gathenhielm. Under de åtta år han var verksam som kapare hade han ägt eller varit delägare i 50 fartyg och kapat över 80 stycken. Hans förmögenhet anges år 1716 uppgå till 7500 daler silvermynt. Han blev bara 29 år gammal och dog av sjukdom och inte i strid.

Pirater

Klassiska farvatten för pirater var Karibien och längs Nord- och Sydamerikas kuster. Piraternas storhetstid var mellan 1650 – 1725. Antalet pirater var på den tiden ca. 2000 st. och man gjorde ca. 40-50 angrepp per år Det starkaste piratfästet var ön New Providence på Bahamas. Hälften av piraterna kom från England och de engelska kolonierna i Nordamerika. Det var i stort sett engelska flottan som förde kampen mot piraterna. Mellan 1716-1726 hängdes över 400 tillfångatagna pirater av engelsmännen.

Några av de mest kända piraterna var ”svartskägg” Edward Teach, ”Calico Jack” John Rackham, Henry Morgan , de två kvinnliga piraterna Anne Bonny och Mary Read.
Den mest omtalade piraten var nog William Kidd. Han började som kapare 1689 men gjorde sitt livs stora misstag genom att 1696 angripa ett engelskt örlogsfartyg och därigenom miste han det skydd som hans kaparbrev givit honom. Han hängdes 1701. Efter år 1720 avtog piratverksamheten.

Kapare har använts från 1500-talet till långt in på 1800-talet. Först 1856 gjorde man en överenskommelse i Paris att kaperi var ett brott mot krigslagarna.

Sjöröveriet pågår fortfarande. Det går nästan inte en vecka utan att man får läsa i tidningarna att sjörövare utanför Somalias kust har kapat fartyg och begärt stora lösensummor för att släppa fartyg och besättningar fria.

Hälsningar
Eric





När kompassen uppfanns i Kina för c.a 2000 år sedan, förbättrades eller försämrades navigerings'förmågan' och varför uppfanns den vid just den här tidpunkten? Vilket behov fanns?

/ Moa, 14 år från Stockholm

Hej Moa.

Den första delen av din fråga är ganska lätt att svara på. Den andra delen är lite svårare.

Kompassen innebar en revolution inom sjöfarten. En lika stor revolution som uppfinningen av GPS där man numera kan se sin position på en datorskärm med en exakthet av några meter.

När och varför kompassen upptäcktes är lite osäkert men det finns dokument som berättar att folket från Cheng 300 år f.kr använde en ”sydvisare” för att inte komma vilse när de sökte efter jade. De första kompasserna använde sig av den magnetiska järnmalmen magnetit.

Innan kompassen började att användas till sjöss hade den redan använts vid landfärder av kejsarnas magnetvagnar som hade en roterande docka vars ena utsträckta arm var magnetisk och pekade mot söder.
Senare förstod man nyttan av kompassen till sjöss. På 800-talet började kineserna att använda sig av den till sjöss. Tidigare hade man varit tvungna att segla efter stjärnhimlen eller solen.
Det var vanligt att man seglade efter polstjärnan. Med hjälp av en kvadrant ( ett äldre astronomiskt vinkel mätnings instrument) mätte man höjdvinkeln vilket gjorde det möjligt att bestämma latituden (breddgraden) Den metoden fungerade hjälpligt i klart väder men inte när det var mulet.

Den första västerländska beskrivningen av en kompass gjordes av engelsmannen Alexander Neckham 1190 Till en början förstod man inte riktigt hur kompassen fungerade. Det fanns kaptener som förbjöd sin besättning att äta lök för man trodde att det skulle påverka kompassen.
Senare upptäckte och förstod man skillnaden mellan den geografiska och magnetiska nordpolen. Det var engelsmannen William Gilbert som på 1600-talet löste gåtan.

Under medeltiden började man att använda sk. portolankartor. Detta var sjökort där kusternas konturlinjer var inritade. Med passare och linjal kunde man sedan ta ut kursen.

Det var kompassen som gav förutsättningen för alla upptäcktsfärder som exv. Columbus upptäckt av Amerika, upptäckten av Australien och Nya Zeeland m.m. Om man vill se någon nackdel med kompassen kan ju vara att vissa öar blev upptäckta som kanske hade tjänat på att förbli oupptäckta.

Hälsningar
Eric


Hejsan!
Ni här på ungafakta har inga tankar på att starta ett eget ämne om segelsjöfart?
Det skulle vara roligt om ni gjorde det!

MWH

/ Elin, 13 år från Kristianstad

Elin

Det gläder mig att du tycker att segelsjöfart borde bli ett eget ämne på UNGA FAKTA.
Historien kring segelsjöfarten handlar inte bara om fartyg och sjömännens arbete utan det handlar om mycket mera.
Historiskt sett var det genom sjöfarten som kultur, musik, sånger, maträtter, växter, hantverk, nyheter och uppfinningar spreds över världen. Man skulle nästan kunna påstå att sjöfarten fyllde samma funktion under ca. 2000 år som internet gör i dag.

Visste du till exempel att jeans inte är amerikanska cowboys byxor utan att det är från början sjömansbyxor från Italien. Det var sjömän från staden Genua som upptäckte att det vävdes ett ovanligt hållbart tyg i den franska staden Denim och lät sy upp byxor som kallades genuas.
Idén spreds över haven och hamnade i Amerika där man förvanskade namnet till Jeans.

Av någon konstig anledning spelas det grekiska musikinstrumentet bouzouki både i Bretagne ( Frankrike) och på Irland. ( D.v.s. i den keltiska kulturen) Förklaringen är enkel, musikinstrumenten liksom mycket annat spreds genom sjöfarten. Och hur kan det komma sig att den spanska flamencon liknar den irländska giggen. Det vi oftast kallar för ”river Dance”.
Jo det var så sjömännen dansade ombord. De lånade lite här och lånade lite där och förde det vidare.

Nu är det modernt att män har en guldring i ena örat. Hur många vet att detta mode kommer från sjömanskulturen. I Skottland fanns det en lag på att alla sjömän måste ha en tjock guldring i örat. Om sjömannen föll överbord, drunknade och spolades i land skulle guldet i örhänget betala begravningskostnaderna.

Segelsjöfartens historia innehåller så oerhört mycket så det skulle ta hundratals tegelstensböcker för att få med allt. Så jag håller med dig om att segelsjöfarten mycket väl skulle hålla som ett eget ämne i Unga Fakta.
Jag har förmedlat dina synpunkter till redaktionen så får vi se vad som händer.

Hälsningar
Eric


Hej!
Hur lång tid kan det ha tagit att segla ett vikingaskepp som fortast mellan sarpsborg och uppsala? Jag tänker då på en havsresa där man rundar Skåne.
Det står också att det i god vind kunde ta sju dagar mellan Islands östra kust och norges västkust. Hur lång tid kunde det då ta mellan Islands västra kust och norges östra kust?
MVH Helena

/ Helena från Östergötland

Helena

Det är svåra frågor du ställer. Jag önskar att jag hade en oceanograf, en metereolog, en geograf och spågumma till hjälp för att riktigt kunna svara på dina frågor. Det jag vet mest om är något yngre segelfartyg, men jag skall ändå försöka att svara på dina frågor. Det är många faktorer som spelar in på hur fort ett fartyg kan segla.

Dels är det längden på fartyget. Ett fartyg som seglar genom vattnet kan i princip inte segla fortare (i knop) än vad det är långt i meter i vattenlinjen. De större vikingaskeppen var omkring 20 meter och det innebär att de som fortast kunde segla 20 knop. (teoretiskt) Detta under förutsättning att de hade mycket stora segel och att det var storm och att vinden kom från rätt håll

Nu hade de flesta skepp förhållandevis små segel och vinden kom inte alltid från rätt håll. Dvs. snett bakifrån. Om de var tvungna att kryssa = segla sick sack mot vinden kunde de som bäst segla 55 grader mot vinden. Till detta kom att skeppen hade ganska grunda kölar vilket gjorde att de drev ca.10 grader ur kurs.
Till detta kom strömmar som kunde både gynna och missgynna fartyget

Det gjorde att man oftast inväntade gynnsam vind innan man stack till sjöss. Blåste det emot stannade man kvar i land eller om inte vågorna var för stora tog man till årorna och då kanske farten blev 4-8 knop beroende på hur många åror man hade och hur tung lasten var.

Din första fråga var: Hur lång tid det skulle ta att segla från Sarpsborg (i Norge) som senare bytte namn till Fredriksstad) till Uppsala. Om man räknar den sträckan i landmil blir det ca. 130 mil. Om man räknar om det till distansminuter ( 1852 m) blir det ca. 705 (en distansminut i timmen blir en knop o.s.v.) Så blir sträckan som den ser ut idag. Man får till detta räkna med att på vikingatiden så var vattenståndet ca 5 meter högre. Så Sverige var lite mindre på den tiden och man kunde ta andra vägar än vad man kan i dag.

Under ideala förhållanden och att man seglade 10 timmar per dag och att man lyckades hålla 5 knop i medelfart i rätt riktning så skulle det kunna ta ca. 14 dagar. Vilket inte är troligt att man lyckades med.

Vikingaskeppen var helt öppna. Man hade ingenstans där man kunde ta skydd för väder och vind, så det vanligaste var att man seglade på dagarna och drog upp båtarna på land på kvällarna. Dessutom seglade man nog bara när det var gynnsam vind.

En modern och stor segelbåt med alla finesser skulle kanske kunna segla sträckan på ca. 5 dygn. Jag tror att ditt vikingafartyg nog skulle behöva ca. 3 månader på sig eller kanske ännu mer om man stannade till hos släktingar och vänner och hade fest lite då och då under färden.

Hur lång tid det skulle ta att segla Island och Norge kan jag bara gissa. Kanske man kan få en uppfattning om tiden om man jämför med ”Havshingsten” en kopia av ett fartyg som byggdes 1042. ”Havshingsten” seglade från Roskilde i modern tid till Dublin på 44 dygn. De hade tänkt ro och segla hela vägen, men på grund av dåligt väder fick de ta hjälp av en bogserare en del av sträckan. Besättningen hade då tagit på sig överlevnadsdräkter och var beredda på att gå i livflottarna. På 1100-talet hade det skeppet gått i kvav..

1893 seglade en kopia av ett vikingaskepp över Atlanten på 28 dygn, så ett vikingaskepp kan segla fort om det får alla de rätta förutsättningarna.

Mer bestämt än så kan jag tyvärr inte svara därför att ett vikingafartygs framfart beror på så många olika faktorer att det är omöjligt att svara i exakta siffror.
Du kan prova att ställa samma frågor till panelens vikingaexpert och se vad han svarar.

Hälsningar
Eric

Föregående sida1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Vidare till fler svar
















Det är vi som satsar på Unga Fakta! Copyright © 2000-2017 Unga Fakta AB